30-zon ingen garanti för bättre luft
En 30-zon i city som väntas redan i höst innebär inte med automatik att luften kommer att förbättras i centrala Uppsala. Det råder det delade meningar om den miljöeffekten. Men kommunen har fler åtgärder på lut om den inte ger resultat.
Foto:
- Min gissning är att det blir väldigt små förändringar som nog inte kommer att kunna mätas upp, säger Christer Johansson, universitetslektor på institutionen för tillämpad miljövetenskap vid Stockholms universitet och miljöutredare på miljöförvaltningen i Stockholm.
Visserligen ökar utsläppen av partiklar med ökad fart, men vid hastigheter på 50 km/timme är påverkan ganska liten, enligt honom.
- Det krävs många åtgärder för att få påtagligt förändrade föroreningshalter.
Christer Johansson förordar till exempel hårdare krav på lastbilar, bussar och äldre personbilar som står för en stor del av kvävedioxidutsläppen.
Kommunstyrelsen i Uppsala har redan föreslagit att en miljözon ska införas för tyngre fordon, men först nästa år. Det innebär att tung trafik av äldre årsmodell utestängs från centrum.
Förenklat kan man säga att utsläppen av kvävedioxid är högre vid 30 än vid 50, men det förutsätter konstant fart. Undersökningar visar att bilarna redan nu sällan kör så mycket över 30 i stadskärnan, men körningen är ryckig. Med en lägre men jämnare fart ska utsläppen trots allt bli mindre.
Håkan Johansson, nationell klimatsamordnare på Vägverket, tycker dock att Uppsala kommun gör helt rätt i att införa en 30-zon.
- Vi brukar säga att det är rätt att ha låg fart i city och bostadsområden. Men det ska inte vara 30 på vägar mellan områden eller i stadens ytterkanter.
Christer Solander, som arbetar med luftkvalitetsfrågor vid miljökontoret i Uppsala, säger att sänkt fart är en relativt enkel och inte så kostsam åtgärd, som han tror kan ge snabb effekt.
- Störst effekt kommer det att ha på partikelhalterna som vi har mest problem med, säger han.
Dessutom får 30-zonen positiva följdeffekter som mindre vibrationer och buller, samt ökad trafiksäkerhet, poängterar han.
De nya 30-skyltarna kommer att vara gulröda förbudsskyltar, något som hittills varit förbehållet utanför skolor och förskolor.
- Den principen gäller fortfarande, men detta utgör ett undantag i och med att kommunstyrelsen fattat ett beslut, säger Lena Forsell, miljöstrateg och handläggare på kommunledningskontoret.
Hon tror att fler bilförare kommer att undvika att köra genom centrum och välja en snabbare väg framöver, om de inte har ett ärende inne i stan.
Luftmätningar kommer att göras på fler platser än tidigare.
- Vi måste följa upp utvecklingen så att vi inte bara flyttar problemen, betonar Lena Forsell.
Om utsläppen inte minskar märkbart, finns planer på bland annat genomfartsförbud och begränsad framkomlighet.
FAKTA
2010 träder en ny förordning i kraft med nya normer för mindre partiklar i luften. Den nya hastighetsbegränsningen på 30 km/timme i centrala Uppsala ska bara gälla dagtid mellan klockan 07 och 18. Andra förslag som diskuteras för att förbättra luften i centrala Uppsala: stomlinjer med bussar med täta avgångar och få stopp; minskad genomfartstrafik; informationsinsatser för att få fler att cykla och åka buss; begränsad användning av dubbade vinterdäck i city.
2010 träder en ny förordning i kraft med nya normer för mindre partiklar i luften. Den nya hastighetsbegränsningen på 30 km/timme i centrala Uppsala ska bara gälla dagtid mellan klockan 07 och 18. Andra förslag som diskuteras för att förbättra luften i centrala Uppsala: stomlinjer med bussar med täta avgångar och få stopp; minskad genomfartstrafik; informationsinsatser för att få fler att cykla och åka buss; begränsad användning av dubbade vinterdäck i city.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!