Priskriget på hemelektronik eskalerar i Uppsala. Uppsalaborna kunde märka av sänkta priser och kampanjerbjudanden hos flera kedjor redan i våras när Media Markt öppnade. I dag, torsdag, öppnar Netonnet sin nordligaste lagershop i södra Fyrislund vid Viktoria i Uppsala.
– Det känns väldigt bra. Det har varit en lång resa. Vi började redan i december med att rekrytera personal, säger Robert Hagberg, chef för Uppsalabutiken.
Butiksinvigningen på torsdagen innebär 30 nya arbetstillfällen, och att totalt 25 heltidstjänster skapas i Uppsala. Över 700 personer sökte de utannonserade tjänsterna. Netonnets handelskoncept är försäljning direkt från lagerhyllan med självbetjäning.
– Våra lagershoppar ligger lite avsides och har låg hyra och låga elkostnader och färre anställda än andra hemelektronikbutiker. Självbetjäningen är ett av flera skäl till att vi kan hålla samma pris i en lagershop som på internet, säger Anders Halvarsson, vd för Netonnet.
Netonnet har investerat nio miljoner kronor i den nya lagershopen om totalt 4 700 kvadratmeter. Man planerar också en större marknadsföringskampanj.
– Vad marknadsföringen kommer att kosta är hemligt, men normalt brukar budgeten ligga 25 procent lägre än för de andra stora kedjorna. Vi vill hålla en hög kostnadseffektivitet för att kunna hålla låga priser, säger Anders Halvarsson.
Varför valde ni Uppsala för nästa etablering?
– Uppsala är en av landets större städer och vi bedömer att det finns ett bra kundunderlag. Dessutom finns det många studenter som är kostnadsmedvetna.
Konkurrensen har hårdnat i Uppsala, hur går det med lönsamheten?
– Det pågår ett branschkrig som är intensivt. Det är tufft för alla aktörer, det är ingen hemlighet. Alla pressar priserna. Men jag anser att vi står bättre rustade än de flesta konkurrenter med vår affärsmodell, säger Anders Halvarsson.