30-begränsning i bostadsområden blir inte tvingande

Nästa år får tre eller fyra nya bostadsområden i Uppsala maxhastighet 30 km i timmen, men de bilister som fortsätter att köra i 50 kommer inte att drabbas av fartböter. En majoritet i gatu- och trafiknämnden har röstat igenom en mildare anvisning än vad den egna förvaltningen förslog.

Uppsala2004-12-10 16:17
Beslutet blev att man i de nya områdena i stället för den rödgula skylten med förbud att köra fortare än 30 km ska använda den blå fyrkantiga upplysningsskylten Max 30, i vägverkets terminologi benämnd Lågfartsväg.
Men den får bara användas om man vid infarter och kanske på andra längre vägsträckor skapar väggupp, portar och annat som påminner bilisterna om att köra extra försiktigt.
Totalt väntas drygt 40 bostadsområden i Uppsala få den nya varsamma hastighetsbegränsningen inom en tidsrymd av fem till åtta år.

15 områden har redan förbud
Hur man ska göra med de 15 områden som redan fått skyltar med förbud att köra fortare än 30 är oklart.
Det framgick nämligen inte av beslutet där socialdemokraterna, moderaterna och kristdemokraterna gjorde gemensam sak.
— Vi måste naturligtvis se över den frågan, konstaterar gatu- och trafikkontorets chef Lennart Kunni.
Liv Hahne som företräder moderata samlingspartiet i nämnden har redan sin uppfattning klar:
— Vi ska göra de nya lågfartsområdena undan för undan som vi har pengar till det.
— Och då ska vi ju inte först och främst lägga pengarna på att "blåskylta" där det redan är 30, utan skylta upp där det inte finns någon skyltning och anpassa gatorna där, säger Liv Hahne.
UNT har utan resultat sökt nämndens ordförande Hilde Klasson (s).
"Blåskyltningen" hade förordats av kommunens egna trafiksäkerhetsråd. Och majoriteten i gatu- och trafiknämnden såg flera argument som talade för den lösningen:

"Positiv förmaning"
— Tanken är att man som bilist ska uppfatta den blå skylten som en mer positiv förmaning än vad förbudsmärket står för. Det ger en mer negativ signal, säger Christer Åkerlund vid gatu- och trafikkontorets trafikavdelning.
Gatuchefen Lennart Kunni tillägger:
— Man ville spara förbudsskylten till skolor och förskolor så att bestämmelsen efterlevs riktigt där det finns många oskyddade trafikanter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!