Tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm har drabbats av störningar de senaste månaderna och situationen är värre än förra sommaren. Under juni månad har problemen eskalerat och antalet inställda tåg på sträckan har mer än fördubblats jämfört med juni 2010. Även sett till en längre period är det tydligt att SJ har växande problem med att klara avgångarna och att hålla tiderna.
Under årets andra kvartal ställdes 261 avgångar in på sträckan, i snitt nästan tre per dag. Det är 67 fler än under samma period för ett år sedan, och innebär en ökning av antalet inställda avgångar med 34,5 procent. Det visar statistik från statistiksajten senatåg.se, som i sin tur får uppgifter om förseningar och inställda tåg direkt från Trafikverket. SJ vill inte lämna ut den egna förseningsstatistiken för enskilda sträckor.
Johan Wadman, produktchef för regionaltrafiken på SJ, bekräftar dock att man har haft problem framför allt med många inställda tåg på Uppsala–Stockholmspendeln de senaste månaderna.
– Efter tågurspårningen i Skotterud i Norge i höstas har vi under våren genomfört en kontroll av samtliga blockbromsade personvagnar för att leta efter sprickor. Vi har inte funnit några sprickor, men inför och under kontrollen har dessa vagnar tagits ur trafik. Det har lett till att vi har haft brist på vagnar och har därför fått ställa in fler avgångar, säger Johan Wadman.
– Vi har i första hand försökt att minska avgångarna inom fjärrtrafiken för att skona Uppsalapendeln, men det har inte varit möjligt att klara det fullt ut. Till hösten ska kontrollerna vara genomförda och då borde situationen bli bättre.
Det är inte bara inställda avgångar som har blivit fler det senaste kvartalet, även antalet försenade tåg på Stockholmspendeln har ökat, med drygt tio procent jämfört med 2010. Ungefär två tredjedelar av de försenade tågen på sträckan avgick från Uppsala. Att fler tåg försenas i den riktningen beror enligt SJ på att tågen på väg in mot Stockholm löper större risk att hamna bakom andra tåg och kan även trassla in sig med SL-tågen. Det problemet finns inte i samma utsträckning i den andra riktningen.
– Förseningarna ökar som följd av förslitningen på systemet. Vi har högre belastning samtidigt som underhållet är eftersatt, säger Johan Wadman.
I början av juli larmade Trafikverket om allvarliga problem för den nationella tågtrafiken och begärde 38 miljarder kronor extra av regeringen fram till 2021 för underhåll samt för att bygga bort de värsta flaskhalsarna.
– De pengarna behövs. Vi har återkommande problem med bland annat nedrivna kontaktledningar och signalfel, säger Johan Wadman.
Under perioden april–juni är det avgångarna från Stockholm till Uppsala som fått ökade problem. Antalet försenade och inställda tåg från Uppsala till Stockholm minskade faktiskt jämfört med samma period 2010.
– En förklaring till att det är fler inställda tåg från Stockholm kan vara att tåg från Uppsala blir så försenade att de inte hinner med avgången tillbaka till Uppsala. Då blir tåget från Stockholm i stället inställt, säger Johan Wadman.