21 unga kvinnor redo att bli sina egna

Stiftelsen Drivhuset har genomfört ett projekt där 21 unga kvinnor nu står beredda att starta egna företag inom en rad olika branscher. "Det här är mycket bättre än vi räknat med. Vårt mål var att få i gång 15 företag", säger Pernilla Westerback på Drivhuset.

Jenny Skantz,Jenny Bernström och Karna Eriksson startar alla företag genom Drivhuset.

Jenny Skantz,Jenny Bernström och Karna Eriksson startar alla företag genom Drivhuset.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-10-21 09:00
Programmet Enter har inriktats mot kvinnor som går eller nyss avslutat en utbildning på universitetet. Syftet har varit att lyfta kvinnligt företagande i Uppsala län. Finansieringen har kommit från länsstyrelsen och Regionförbundet Uppsala län.
Under kursen har deltagarna fått utbildning i affärsjuridik och försäljningsteknik, men även individuell vägledning och en mentor från näringslivet som har kunna stötta dem när de ska komma i gång med sin affärsidé.
- Syftet är att nå nya grupper som inte hade startat sitt företag utan den här extra pushen, säger Pernilla Westerback.
Resultatet är företag inom allt från hälsocoachning och kortdesign till försäljning av utrustning för grottexpeditioner.

Flera av dem kan dock möta en tuff marknad, vilket de också är medvetna om. Någon av dem jag talat med säger att orsaken till att de valt att starta företag är att det är svårt att få jobb inom deras område.
- Men är man duktig på sin sak kan man slå sig in också i branscher där konkurrensen är tuff, säger Pernilla Westerback.

Jenny Skantz, 28 år, har startat företaget Celebration Kortdesign som ska ta fram personliga hälsnings- och inbjudningskort.
- Jag har tidigare frilansat som grafisk formgivare. Men jag tycker att det är roligt med personligt formgivna kort som man skickar eftersom det blir så uppskattat av dem som får det.
Tanken är att hon ska lägga upp ett grundutbud av kort för speciella tillfällen på en hemsida där man kan beställa dem. Men Jenny Skantz tänker också marknadsföra sig mot företag som till exempel ska skicka ut en inbjudan till en event.

Jenny Bernström, 27 år, har startat företaget Sportspindel som säljer utrustning för grottexpeditioner.
- Jag har hållit på med grottor och upptäckt hur jättesvårt det är att få tag på utrustning i Sverige. Folk åker till Ungern för att få tag på grejer. Så jag tänkte att det behövs någon i Sverige som tar hem utrustning och säljer vidare.
Marknaden är inte så jättestor. Speleologförbundet har 500 medlemmar i Sverige.
- Men jag tänker mig att kunna erbjuda kurser och prova på-turer också.

Karna Eriksson, 25 år, har startat ett företag under eget namn med inriktning på hälsocoachning.
- Tanken är att jag ska hjälpa individer och grupper där jag tittar inte bara på kosten utan också på hela livssituationen. På så sätt kan jag ge individuella råd om hur man kan förändra sitt liv för att må bättre.
Karna Eriksson läser just nu på kostvetarprogrammet och har två år kvar innan hon är färdig. Till dess kommer hon att försöka ge föreläsningar om sitt område och förhoppningsvis knyta kontakt med kunder som vill ha mer individuell rådgivning.
- I USA har man kommit väldigt långt på det här området, och jag räknar med att den trenden även når Sverige.
Fakta

Drivhuset är en stiftelse grundad av Svenskt Näringsliv, Uppsala universitet, Företagarna, Almi Företagspartner, Uppsala studentkår och Farmaceutiska studentkåren. Drivhuset arrangerar föredrag och kurser som stöd till studenter vid Uppsala universitet och SLU som vill starta företag. Drivhuset jobbar också med attitydförändring och hjälper studentföretag att bygga affärsnätverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om