Många av UNT:s artiklar läggs även ut som länkar på Facebook, där de väcker engagemang i läsekretsen. Det kan handla om nya byggen, som alltid är en stor fråga i Uppsala, eller en upphittad ryggsäck på Storvretaskolan.
4 februari lades efterlysningen om amerikanerna Terry och William Seggos som letade efter sin halvbror och son i Uppsala ut. Efterlysningen har nu visats 370 000 gånger och posten har delats 7 300 gånger.
Ida Nordenhem, webbredaktör på unt.se, menar att Facebooksidan är en viktig plattform för diskussion och debatt. Dessutom får webbredaktionen ofta bra nyhetstips via sidan.
– Vi ska vara där upplänningarna är – och de är på Facebook, bland annat. Ju fler följare vi har på UNT:s Facebooksida, desto fler människor når vi med vår lokala journalistik. Vi kan också sända live och kosta på oss att vara lite personliga där med exempelvis bilder på hårt arbetande webbreportrar.
För två år sedan hade UNT:s Facebooksida strax under 4 000 följare, men sedan har det gått snabbt. I mars 2016 hade sidan 10 358 följare. Tidigare i veckan nåddes 20 000 följare, en dubblering på ett år.
Ida Nordenhem berättar att redaktionen satsat på att bli mer aktiv på sidan och det har gett resultat.
– Vi har också jobbat aktivt med att bjuda in fler att gillar vår sida, haft ”gilla-kampanjer”. Vi har blivit bättre på dela och sprida våra nyheter i till exempel olika lokala Facebookgrupper, för att nå ut och engagera ännu fler, säger Ida Nordenhem.