Vid Boländerna i Uppsala driver Vattenfall ett kraftvärmeverk som framställer fjärrvärme. Det statliga företaget har planer på att fånga in koldioxid som släpps ut från anläggningen och genom en kemisk process omvandla den till fossilfritt flygbränsle, så kallat elektrobränsle.
– Vi räknar med att börja tillverka flygbränslet 2027, säger Per Sundell, affärsutvecklare vid Vattenfall.
Ungefär så här är det tänkt att fungera: Koldioxiden från Vattenfalls skorstenar ska avskiljas och omvandlas till flytande form. Koldioxiden ska sedan transporteras med lastbil till Forsmark.
Tillsammans med Shell och teknikföretaget Lanza Tech ska Vattenfall bygga en anläggning i Forsmark för produktion av elektrobränsle.
Genom så kallad vattenelektrolys ska vätgas framställas. Vätgasen blandas med koldioxid och efter ytterligare några steg i processen får man fram en typ av alkohol som sedan omvandlas till flygbränsle.
Vattenfall räknar med att framställa cirka 50 000 ton elektrobränslen för flyg per år. Det motsvarar knappt 25 procent av det flygbränsle som inrikesflyget i Sverige gör av med årligen.
Koldioxiden är tänkt att fångas in från avfallspannorna i kraftvärmeverket. Kol utvinns ur avfallet i form av koldioxid och blir ny råvara till flygbränslet.
Tidigare har Vattenfall planerat att ta den avskilda koldioxiden från skorstenarna och lagra den i bergrum under havet. På så vis skulle man uppnå negativa utsläpp, det vill säga att mängden koldioxid i luften skulle minska. Men i och med planerna på det fossilfria flygbränslet skulle koldioxiden istället komma till användning och ersätta fossilt flygbränsle.
Mats Björsell, som arbetar med klimatstyrmedel vid Naturvårdsverket, är positiv.
– Vi tror på idén. Den ger dubbel nytta, dels genom att man suger upp koldioxid ur atmosfären, dels genom att koldioxiden kommer till användning och inte bara lagras, säger Mats Björsell.
– Ett problem är att det går åt väldigt mycket el vid framställning av elektrobränslen. För att processen inte ska skada klimatet gäller det att man har tillgång till grön el.
Flyget pressas av klimatkrav och ska enligt Parisöverenskommelsen nå nollutsläpp 2050. Sedan i fjol måste biodrivmedel tillsättas i flygfotogen och andelen ska öka till 27 procent 2030. Men biodrivmedel är mycket dyrare än flygfotogen och tillgången liten.
Mats Björsell ser elektrobränsle som ett av få alternativ för flyget.
– Det talas om elflyg och det kan nog fungera för inrikesflyget. Men för längre sträckor är dagens batterier alldeles för tunga, säger han.
Åter till Vattenfalls projekt. Enligt företaget går det att fånga upp cirka 200 000 ton koldioxid per år i Boländerna. Det motsvarar i runda slängar utsläppen från Uppsalas biltrafik.
Blir det inte mycket utsläpp när koldioxiden ska köras från Uppsala till Forsmark?
– Vi kommer att ställa som krav att transporterna inte ska ge några utsläpp av fossila drivmedel, säger Per Sundell.
Vattenfall tror att man ska kunna få tag på tillräckligt mycket grön el för att framställa elektrobränslet. En orsak till att anläggningen ska byggas i just Forsmark är att där finns knutpunkter för elledningar som kan användas.
Om satsningen genomförs blir Vattenfall och övriga aktörer något av pionjärer.
– Det finns många projekt där man producerar flygbränsle av biomassa men få satsningar av det här slaget, säger Per Sundell.