20 000 har använt SJ:s restidsgaranti
Under de första två månaderna har 20 000 resenärer använt SJ:s restidsgaranti. Sammanlagt har bolaget betalat ut 2,5 miljoner kronor i form av värdebevis till drabbade resenärer. Sträckan Stockholm-Uppsala hör till dem där förseningar eller inställda tåg varit vanligast.
Under de första två månaderna, till och med 15 mars, har 20 000 resenärer använt sig av garantin. En av tio har inte fått ersättning då man inte uppfyllt villkoren för garantin, om man till exempel saknat giltig biljett eller annat färdbevis för resan.
Fallit ut ofta
Enligt SJ har garantin oftast fallit ut på sträckorna i Mälardalen, från Stockholm till respektive Uppsala, Västerås och Eskilstuna. Men hur många det är som kompenserats på till exempel pendeln Uppsala-Stockholm vet man inte.
— Nej, systemet är inte uppbyggt så att det går att urskilja. Det är personalen som hanterat fallen som upplevt att de här sträckorna har förekommit ofta, säger Maria Westman, SJ:s pressavdelning.
De största enskilda händelser som lett till att garantin betalats ut är två fall av urspårningar vid Tegelbacken nära Stockholms central som den tragiska dödsolyckan utanför Kungsbacka då en dörr öppnades på ett tåg.
Hittills har värdebevisen kunnat skickas hem till kunderna inom tio—tolv dagar, enligt SJ.
Färre fel
Under perioden januari-februari har samtidigt punktligheten för SJ:s tåg förbättrats. Totalt gick 90 procent av tågen i tid i januari. För februari steg siffran till 92 procent. Orsaken är färre fel på själva tågen och även färre störningar på järnvägsnätet, enligt SJ.
SJ har totalt 70 000 resenärer per dag i genomsnitt vilket betyder att något färre än var 200:e resenär har utnyttjat den nya garantin hittills.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!