När branden bröt ut i förra veckan märkte Amaha Habtu ingenting.
– Jag var trött efter jobbet och satt och kollade fotboll. Då ringde en granne mig och sa att jag behövde springa ut för att det brann. Jag hade bara pyjamas på mig.
Väl ute på gatan funderade inte Amaha Habtu nämnvärt över vad som skulle hända med hans lägenhet. Han säger att det absolut viktigaste var att ingen skadade sig allvarligt i samband med branden. Men när röken lagt sig uppstod ovissheten. Från det att branden bröt ut och tio nätter framåt hjälper Amaha Habtus försäkringsbolag honom med boende, men inte längre än så.
– Uppsalahem har erbjudit mig en tvåa från den 15 november. Jag önskar att jag kunde få en trea som jag hade tidigare, men jag är en person som uppskattar vad jag har och får.
Det innebär att Amaha Habtu, hans dotter och hans kusin som han bor med inte har någonstans att bo mellan den 4 och den 15 november.
– Psykologiskt är det jobbigt. Vart ska jag ta vägen efter måndag?
Therese Berg är fastighetschef för Uppsalahems södra distrikt, vilket innefattar det lägenhetshus som drabbades av den väldiga branden. Hon säger att det är totalt 18 lägenheter som är obeboeliga, och att alla drabbade har blivit erbjudna ett evakueringsboende.
– Vi försöker matcha efter behov. Ett problem är att det är många treor i det skadade huset, säger Therese Berg.
Vad händer med dem som behöver en trea men endast blivit erbjudna en mindre lägenhet?
– Vi har tagit hänsyn till det så gott vi kan.
När kommer de boende kunna flytta in igen?
– Vi har fortfarande inte full koll på omfattningen av skadan. För att få det måste vi tömma huset först, därför har vi inte gått ut med en exakt tid. Det kan gå snabbare än ett år, men mer troligt är att det tar mer än ett år.
Amaha Habtu är en av dem som blivit erbjuden en mindre lägenhet, och han säger att det kommer bli för trångt att bo alla tre i den. Men mer akut än så är att han behöver hitta ett boende för de två första veckorna i november. Och det är en process som inte är helt fri från frustration.
– När jag pratar med försäkringsbolaget om det säger de att jag ska prata med Uppsalahem, och när jag pratar med Uppsalahem säger de att jag ska prata med försäkringsbolaget.
Trots det är Amaha Habtu väldigt tacksam för all hjälp.
– Jag vill att du skriver att jag verkligen uppskattar systemet. Att alla försöker hjälpa oss. Polisen, Uppsalahem, brandmännen. Alla gör sitt bästa.