Försvarsmaktens flygdag är ett årligt evenemang som ambulerar mellan flygflottiljerna. Med ungefär fem års intervall kommer evenemanget tillbaka till samma plats. Och i år är det alltså dags igen för Uppsala garnison att stå värd för flygdagen den 27 augusti.
Förra gången som flygdagen anordnades i Uppsala var 2018 och lockade då en rekordpublik på 140 000 personer till garnisonen vid Ärna. Närheten till Stockholm och ett uppdämt sug efter ett par inställda år under pandemin gör att man tror på liknande siffror även denna gång.
– Planeringen har pågått under två år. Det är en stor logistisk utmaning. Man kan jämföra det med att hela Västerås befolkning kommer till Ärna under en dag, säger Tommie Sandström, major och projektledare för årets upplaga av flygdagen.
För att minska risken för trafikstockningar uppmanar arrangörerna alla som kan att cykla eller åka med de specialabonnerade bussarna som kommer att gå mellan Uppsala centralstation och Ärna under flygdagen. För att minska besökstrycket har man dessutom delat upp programmet så att samma saker kommer att visas både under förmiddagen och eftermiddagen
Huvudsyftet med flygdagen är en uppvisning i vad försvaret gör och att locka fler att börja arbeta inom Försvarsmakten.
Under flygdagen kommer det att finnas olika typer av flygplan uppställa på plattan. Dessutom kommer det att vara flyguppvisningar med både nya och gamla stridsplan.
– Det blir flera minioperationer och ett större taktiskt moment kommer att genomföras, säger Tommie Sandström.
I samband med torsdagens pressinformation bjöd garnisonen också på en försmak av vad som kommer att erbjudas på flygdagen. Stridspiloten Martin anlände med ett Jas-plan från Kallinge i Blekinge för en miniuppvisning i luften ovanför flygbasen.
– Krafterna på kroppen är som mest 9G i de här svängarna, berättar han när han landat för att tanka upp planet.
För den ovane kan påfrestningarna på kroppen märkas.
– Man vänjer sig efter att ha flugit ett tag. Men när vi flyger med passagerare, i ett tvåsitsigt plan, har vi kräkpåsar med. 90 procent blir illamående och kräks, även om vi då flyger mycket snällare än vad jag gjorde nu, säger han.
De flygintresserade kommer också att kunna se en del äldre plan i luften. Föreningen Swedish Air Force Historic Flight kommer med ett Lansenplan, en Viggen, en Draken och en Saab 29, som också kallades Flygande tunnan.