UNT har tidigare berättat om småföretagare som känner sig lurade av Swedfone (även kallat Swedfonenet). Så sent som i juni i år kom 12 klagomål in till Konsumentverket.
– Jag trodde aldrig att jag skulle gå på en sådan här grej. Men de ringde mig och sa att de var från Telia och att eftersom jag var en trogen kund skulle jag få ett billigare avtal. När han säger så förstår jag att många blir lurade. Det var det som jag blev lurad på, berättar Gina Sjöcranz från Gävle.
Först när räkningen kom från Uppsalaföretaget förstod hon vad som hänt.
– Det här är ju dyrare än vad jag hade tidigare, men jag vill ju inte ha någon anmärkning så jag måste ju betala.
Flera privatpersoner har liknande berättelser. Swedfones säljare ska ha sagt att de ringer från deras nuvarande telefonoperatör, till exempel Telia eller Tele2.
Också småföretagare har drabbats av Uppsalaföretaget.
– Typexemplet är att de ringer till en konsument som har en liten näringsverksamhet, F-skattesedel eller en vilande verksamhet. Konsumenten är inte medveten om att telefonsamtalet handlar om ett företagsabonnemang på telefoni utan tror att det gäller ett privatabonnemang. Vanligtvis får de signera ett digitalt avtal under pågående samtal. Det ligger en otydlighet kring vad samtalet handlar om, berättar Pär Magnusson, processråd för Konsumentombudsmannen (KO).
KO utreder just nu om telefoniföretagets marknadsföring är vilseledande. Även polisen i Uppsala får då och då in anmälningar mot Swedfone.
– Men jag lägger ned dem så fort de kommer in. Vi har pratat med ägarna, men vi kan inte bevisa att de försöker begå brott med uppsåt. De har ett taskigt arbetssätt. De har försäljare som inte gör som de ska, och inte är tydliga. Det är klart det är gränsfall, de talar om fördelarna men är mer tysta om nackdelarna. De får ju missnöjda kunder och det kan inte på något sätt vara bra, säger Anders Bywall, chef på bedrägeriroteln i Uppsala.
Jonas Nilsson, verksamhetschef för Swedfone, vill inte kommentera klagomålen muntligt utan svarar på mejl på frågor från UNT.
Varför uppger era säljare att de ringer från Telia eller Tele2?
– Det gör vi inte.
Hur ser ni på att KO inlett en utredning mot Swedfone?
– Vi har inga synpunkter på det.
Angående att Konsumentverket fått in 137 anmälningar mot Swedfone sedan december 2013 skriver Jonas Nilsson:
– Det är tråkigt, vi har genomfört cirka 3 miljoner kundsamtal sedan december 2013 och tyvärr uppskattar inte alla dessa samtal. Därutöver kan man tyvärr helt anonymt anmäla ett företag utan att det överhuvudtaget funnits någon kundkontakt. Det kan bland annat röra sig om misskreditering.
Till de konsumenter som upplever sig vilseledda av Swedfone har Pär Magnusson följande råd:
– Har man inte ingått ett avtal bör man bestrida kravet. Ta kontakt med företaget och framför synpunkterna. Det går även att ringa vår tjänst Hallå konsument för lite vägledning eller prata med konsumentvägledarna på kommunen.