Det finns gott om misslyckade varumärkessatsningar i europeiska städer. Många har försökt apa efter framgångsrika marknadsföringsstrategier och missat att värna om stadens egen identitet. Uppsala är till exempel inte Barcelona.
– Det är många städer som har försökt kopiera Barcelonas koncept, men deras framgång berodde på att man lyssnade på hur invånarna, näringslivet och besökarna uppfattade staden och byggde vidare på den uppfattningen, berättar Anna Lindström, marknadschef på Uppsala Tourism.
I nätverket ECM ingår 130 europeiska städer som till vardags konkurrerar med varandra om turistnäringen. Men under konferensen i Uppsala upphör tillfälligt konkurrensen.
– Här i Uppsala delar vi med oss av våra misstag och erfarenheter. Det råder stor öppenhet och under mötet berättar vi om våra hemligheter, säger John Heeley, vd för ECM.
Utmaningen för alla europeiska storstäder som vill locka besökare, även så för Uppsala, är att nå ut med sitt unika och lockande varumärke. För Uppsala Tourism är konferensen ett viktigt uppdrag.
– Vi har jobbat för det här sedan 2005. Det här är ett tillfälle att visa representanter från andra europeiska storstäder vad Uppsala har att erbjuda. Det är prestigefullt för Uppsala att få arrangera den här konferensen, säger Jojo Lindström, vd på Uppsala Tourism.