Som UNT berättat har psykiatriakuten på Akademiska sjukhuset tagit bort sitt telefonnummer från sjukhusets hemsida. Enligt psykiatrin är behovet av samtalsstöd på telefon "enormt" – men uppger att telefonrådgivning inte ingår i deras uppdrag och att de därför inte har personal till detta. I stället hänvisas den som mår mycket psykiskt dåligt att ringa 1177 om man vill prata med någon.
Men detta visste inte 1177 förrän UNT:s rapportering i lördags.
– Nej, vi hade inte fått uppgift om det. Då låg det redan på akutpsykiatrins telefonsvarare att man hänvisar till 1177, säger Fredrik Settergren, områdeschef för 1177.
Vad tänker du om det?
– Vi hade givetvis velat bli tillfrågade så att vi hade kunnat reagera. Vi har inte resurser eller kompetens att ge samtalsstöd till personer som mår mycket dåligt psykiskt och kanske är självmordsnära. Så den lösningen är mindre lyckad. Däremot ingår det förstås i vårt uppdrag att ge sjukvårdsrådgivning oavsett om det gäller halsont eller oro och nedstämdhet.
Fram till nu har gången varit den omvända: personal på 1177 har återkommande behövt ringa akutpsykiatrin för att få hjälp att bedöma patienter med stora psykiska problem.
Anledningen till att psykiatrin nu hänvisar patienterna till just 1177 är, enligt psykiatrin samt den politiska ledningen i Region Uppsala, att 1177 har ansvar för sjukvårdsrådgivning. Regionrådet Malin Sjöberg Högrell (L) har sagt att man undersöker om personalen ska utbildas för att kunna ge rätt samtalsstöd. Fredrik Settergren anser inte att det är realistiskt eftersom man då skulle behöva utbilda 1177:s personal i hela landet.
– Om det är kö hos oss kan en person i Uppsala kopplas till 1177 i en annan region. Vad jag vet är det bara i Uppsala som psykiatrin hänvisar till 1177, så personalen i övriga landet har inte fått någon sådan utbildning.
Även inom andra delar av vården, såväl på Akademiska sjukhuset som i öppenvården, har beskedet tagits emot med förvåning och oro. UNT har talat med flera personer som inte kände till att telefonlinjen stängts innan UNT:s rapportering om detta.
– Vi säger till våra patienter att ringa akutpsykiatrin om det blir riktigt svårt och vi inte har öppet. Nu vet jag inte vart vi ska hänvisa dem, säger en specialistsjuksköterska, som vill vara anonym.
Hon har själv tidigare jobbat på just psykiatriakuten och säger att hon har full förståelse för att personalen har svårt att svara i telefon eftersom de är så få. Men i stället för att ta bort telefonen bör man öka bemanningen, menar hon:
– Psykiatriakutens telefon ringer ju konstant av en anledning.
Vad handlar samtalen om?
– Det är tankar om att man inte vill leva. Många gånger kan man avstyra tankarna och göra upp en krisplan. De här personerna måste ha någonstans att vända sig.
Gunilla Svedström, verksamhetschef för psykiatrin, uppger i ett mejlsvar till UNT att psykiatrin håller med om att 1177 inte ska fungera som en stödtelefon.
– Det är en kontaktväg in till vården för den som behöver vägledning till hur man kan få hjälp, till exempel genom att hänvisas till de ideella stödlinjer som finns. Vi ska nu se till att förtydliga vår kommunikation, både internt och externt, så att vi hänvisar på rätt sätt, skriver hon.