106 år och kanske piggare än någonsin

Hon är 106 år gammal och kanske piggare än någonsin. Åldrandet har hur som helst gjort henne gott. Petterssonbåten från 1914 är en av få i sitt slag som finns kvar i Sverige.

Thoms Askerås vinkar medan Scripps, den 106 år gamla Petterssonbåten, lägger ut från bryggan i Fyrisån för vidare färd mot Skarholmen.

Thoms Askerås vinkar medan Scripps, den 106 år gamla Petterssonbåten, lägger ut från bryggan i Fyrisån för vidare färd mot Skarholmen.

Foto: Håkan Lundh

Uppsala2020-05-06 20:00

Den tillbringar sina dagar i farvattnen kring Uppsala. Hemmahamnen är Skarholmen och ägarna heter Mats Emanuelsson och Thomas Askerås. Scripps heter båten. I sommar är det meningen att hon ska ge sig ut på en två veckor lång seglats.

För exakt 40 år sedan köpte de båten, men några sjömänniskor var ingen av dem. Snarare tvärtom. Mats Emanuelsson hade knappt sett en båt tidigare.

– Vi åkte till Carolina Rediviva och läste böcker om hur man rustar en gammal båt och på den vägen är det. Vi har haft den i 40 år men den är inte färdig. Sådana här båtar blir man aldrig färdig med, säger Mats Emanuelsson och får medhåll av Thomas Askerås.

De har fortfarande kvar båten – och den är lika fin nu som då. Den har nyligen sjösatts och det brukar ta ungefär en vecka innan skrovet av mahogny svällt färdigt och tätat ordentligt.

Men helt klar är den inte. Den är ju bara 106 år ung. Det finns alltid jobb.

Stefan Iwanowski har skrivit boken Petterssonbåten tillsammans med Anders Værnéus och kan vara den som vet mest om veteranbåtar i Sverige.

– Jag vågar inte säga exakt hur många tidiga Petterssonbåtar det finns kvar, men det kan vara ett hundratal i varierande skick, kanske uppåt 200 men inte fler, säger Stefan Iwanowski.

Egentligen skulle just den här båten sågas upp i slutet av 1970-talet.

– Men vi fick köpa den för 500 spänn med vagn och allt, men utan ratt. Senare kunde vi köpa tillbaka originalratten och den var väl dyrare än själva båten, säger Thomas Askerås.

Värdet på den här typen av träbåt varierar och kan vara svårbedömt. Möjligen är priserna på väg uppåt på samma sätt som för veteranbilar.

– Det är ett oerhört högt kulturvärde på de här äldre träbåtarna. Det är svensk hantverkskultur vi pratar om, så på det viset är värdet underskattat. Utomlands har äldre träbåtar högre status, säger Stefan Iwanowski.

Originalritningen på båten finns på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Båten är byggd på Lidingövarvet för grosshandlare Ernst Otto Stockhaus räkning. 1914 var den klar men sjösattes först fyra år senare eftersom första världskriget försenade motorleveransen.

Båtkonstruktören Carl Gustaf Pettersson föddes 1876. Han ritade ungefär 1 500 båtmodeller och ytterligare ett tusental som inte kom längre än till ritbordet. Carl Gustaf Pettersson avled 1953.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!