Ungefär fem procent av barn och elever i Sverige är i dag diagnosticerade med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). De vanligaste diagnoserna är ADHD, autismspektrumtillstånd och Tourettes syndrom. Sedan 2019 har Uppsala kommun avsatt 10 miljoner kronor extra per år för att förstärka arbetet med dessa barn.
Pengarna har bland annat använts till att anställa specialpedagoger, utbilda personal samt förstärka den fysiska skolmiljön och förebyggande och hälsofrämjande arbete.
Nu har kommunen gjort en utvärdering av satsningen – som visar att förutsättningarna att möta behov hos elever med NPF har stärkts.
– Det gör mig jätteglad att arbetet faktiskt leder till förbättring. Jag känner mig långt ifrån nöjd och färdig, men är glad över att vi tar kliv framåt, säger Helena Hedman Skoglund (L), ordförande i utbildningsnämnden.
– Vi har ju hela den här mandatperioden tagit sikte på att vi ska skapa en fungerande skolsituation för barn med NPF. Då krävs det insatser på både förskolan, grundskolan och gymnasieskolan. Det är därför vi har tagit det här helhetsgreppet, fortsätter hon.
Helena Hedman Skoglund säger att satsningen är en grundbult för att alla ska få en likvärdig skolgång.
– Vi skapat ytterligare en medvetenhet, gett redskap i form av både kunskap och fysiska miljöer och vi har fått personal som stöttar upp de här eleverna i högre utsträckning nu. Men vi är långt ifrån klara, det här ska vi hålla i och fortsätta med nu.