Felanmälningar om snön fortsätter att välla in

Denna vinters felanmälningar av snöröjningen närmar sig 1500 stycken. Rolf Karlsson i Norby tog saken i egna händer och skottade upp en passage som entreprenörerna regelmässigt missar.

Rolf Karlsson har tillsammans med sin fru fått skotta upp passagen i Norby som entreprenörerna regelbundet missar.

Rolf Karlsson har tillsammans med sin fru fått skotta upp passagen i Norby som entreprenörerna regelbundet missar.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2024-01-13 05:00

Snöröjarna har haft en liten andhämtningspaus med uppehåll i snöandet. Men felanmälningar om brister i snöröjningen har fortsatt att välla in till kommunen. Totalt den här vintern har det kommit in 1 454 felanmälningar, fram till torsdag morgon denna vecka. Förutom julveckan, när det "bara" kom in 108 stycken har det rört sig om mellan 200 och 400 per vecka.

En av dem som anmält fel är Rolf Karlsson som bor i Norby. På gatan där han bor finns en avstängning för biltrafiken som ska hållas öppen för gående och cyklister. Men den missas regelbundet av entreprenörerna, varje år.

– Jag vill egentligen inte klaga på snöröjarna. De brukar vara snabba att ploga gatan. Men jag antar att de är för pressade för att hinna med, säger Rolf Karlsson.

Han och hans fru brukar därför gå ut och skotta upp cykelpassagen på Fältvägen i Norby för hand, trots att entreprenören redan har fått betalt för att även röja trånga passager. Enligt avtalen med kommunen står det att "lämplig arbetsmetod" ska användas där det är trångt, och att det exempelvis kan "röra sig om att tillämpa manuellt arbete".

– Men jag skottar gärna. Det blir lite motion, säger Rolf Karlsson.

undefined
"Jag skottar gärna. Det ger motion" säger Rolf Karlsson som själv fick röja den passage som entreprenörerna redan fått betalt för att skotta.

Går man igenom floden av felanmälningarna ser man att det också förekommer en hel del uppgivna kommentarer från Uppsalabor som gång på gång felanmält samma brister, både denna vinter och tidigare år. Ett av flera exempel är cykelvägen genom Bergsbrunnaparken mot Fålhagsleden som felanmälts 15 gånger denna vinter för att den glömts bort av dem som plogat. Cykelvägen längs Hamnplan har orsakat 20 felanmälnigar i vinter.

Johannes Eriksson, enhetschef på kommunen, säger att det är en utmaning att beta av den stora mängden felanmälningar.

– Vi jobbar med detta dagligen, säger han.

Hur kommer det sig att samma missar återkommer efter varje snöfall, och år efter år?

– Det kommer alltid att finnas missar. Vi rapporterar det till entreprenören som får åtgärda det på egen bekostnad. Vi har nya entreprenörer och på en del platser ser vi att det har skett missförstånd som vi har rett ut.

Passagen som Rolf Karlsson skottat upp på egen hand är en av de platser där entreprenören nu ska handskotta vid kommande snöfall.

En särskild insats har beställts för att ploga övergångsställen där det funnits flera brister. Det innebär i det här fallet att kommunen betalat särskilt för detta, enligt Johannes Eriksson.

Varför har ni betalat extra för det, entreprenörerna har ju redan fått betalt för att göra det i det ordinarie uppdraget?

– Om vi upptäcker bristerna för sent kan andra faktorer spela in som uppstänk från trafik eller ny nederbörd. Vi har en utmaning att det kommit så mycket felanmälningar.

undefined
Johannes Eriksson, enhetschef på Uppsala kommun, säger att det varit en utmaning att hinna med alla felanmälningar som kommer in under den snörika vintern.

Förutom rena fel är det också många som börjar tappa tålamodet med snövallar som gör att trafiken flyter långsammare, att p-platser blockeras eller skymmer sikten i korsningar. Här handlar det om prioritering av resurser. Johannes Eriksson vill inte ge en uppskattning av vad det kostar kommunen att köra bort snön.

– Det är väldigt dyrt, men jag vill inte prata om någon siffra innan det är sammanställt. Vi prioriterar bortforsling av snö där det är trafikfarligt, säger Johannes Eriksson.

Efter några dagar med mildväder väntar kallare väder där moddiga gator kan frysa till spårig is, vilket skapar nya utmaningar.

– Vi är ute och observerar och beställer extra plogning om det behövs, säger Johannes Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!