Lärare: "Tydligt att vissa elever fått hjälp hemifrån"

Det märks skillnad mellan elever som får mycket hjälp med hemuppgifter och de som inte får det. Det säger lärare i Uppsala.

Kristina Fahlstedt-Martin och Shahla Osman Sofi, lärare på Stordammens skola i Sävja, påpekar att skolan har en viktig roll i att utjämna skillnaderna mellan elever som får mycket respektive lite hjälp hemma.

Kristina Fahlstedt-Martin och Shahla Osman Sofi, lärare på Stordammens skola i Sävja, påpekar att skolan har en viktig roll i att utjämna skillnaderna mellan elever som får mycket respektive lite hjälp hemma.

Foto: William Holmberg

Uppsala2021-10-26 05:00

En studie från Uppsala universitet visar att det är vanligt att högpresterande elever får mycket hjälp från sina föräldrar, och att hur mycket hjälp elever får hemma till stor del hänger ihop med utbildningsgrad hos föräldrarna.

undefined
Kristina Fahlstedt-Martin och Shahla Osman Sofi, lärare på Stordammens skola i Sävja, påpekar att skolan har en viktig roll i att utjämna skillnaderna mellan elever som får mycket respektive lite hjälp hemma.

Shahla Osman Sofi och Kristina Fahlstedt-Martin är lärare på Stordammens skola i Uppsala. De känner igen sig i studien. En del elever har föräldrar som är högutbildade och väl bekanta med det svenska utbildningssystemet och språket, medan andra föräldrar saknar universitetsutbildning, inte har kommit in i samhället i samma utsträckning och i vissa fall inte kan svenska.

– Man märker att vissa elever får väldigt mycket hjälp hemifrån, medan andra inte får det utan måste klara sig själva. Där ligger det mycket ansvar på oss, på skolan och på lärare, att hjälpa till, säger Shahla Osman Sofi.

Vad kan man göra från skolans håll för att jämna ut skillnaderna?

– Man får försöka ha kontinuerlig kontakt med elever som ligger i riskzonen, som inte får så mycket hjälp hemifrån. Om man märker att läxorna inte är gjorda till exempel. Ha extra fokus på de eleverna, säger Kristina Fahlstedt-Martin.

undefined
Skillnaderna blev enligt lärarna mer framträdande under pandemin då en del undervisning genomfördes på distans.

Skillnaderna blev mer framträdande under pandemin då en del undervisning genomfördes på distans.

– Då märkte man ju ganska flagrant vilka som inte fick tillräcklig hjälp hemma och vilka som tvärtom fick alldeles för mycket, säger Kristina Fahlstedt-Martin.

Finns det tillfällen då ni märkt att elever fått väl mycket hjälp när det kommer till inlämningsuppgifter?

– Ja i vissa fall kan man märka det väldigt tydligt att de fått hjälp hemifrån. Personligen undviker jag ofta den typen av hemuppgifter just därför, det är bättre att de gör dem på skolan, säger Shahla Osman Sofi.

Hon beskriver det som en ond cirkel, där lågpresterande elever ofta får sämre självkänsla när de inte lyckas lika bra som sina klasskamrater, medan de högpresterande blir ännu mer högpresterande.

undefined
Felicia Dilber och Alice Busson går i åttan på Stordammens skola. De får hjälp hemma med vissa saker, till exempel glosförhör.

Felicia Dilber och Alice Busson går båda i åttonde klass, och säger att det är mycket läxor och hemarbete.

– Ja det skulle jag säga, det blir ju jobbigt. Det är läxor, sen pluggar vi ju inför prov, säger Felicia Dilber.

Båda får en del hjälp av sina föräldrar, med exempelvis läxförhör.

– Jag får ganska mycket hjälp från mina föräldrar, säger Alice Busson.

Vad hjälper de dig med?

– De har en massa information, typ om jag ställer frågor kan de svara på dem, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!