... hon får 12 gånger mer

Sara Jonssons schema är fullspäckat. Undervisning 35 timmar i veckan är det som gäller.- Jag har nästan ingen fritid, jag måste jobba hemma också, säger hon som läser första terminen på molekylär bioteknik.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2006-10-16 13:29
Cirka 35 timmar i veckan har studenterna på molekylär bioteknik schemalagd undervisning under sin första termin. Sara Jonsson häpnar när hon får veta att studenterna på a-kursen på antikens kultur- och samhällsliv just nu har undervisning två gånger i veckan, mellan klockan 10 och 12.
- Oj, mycket fritid, tänker jag då. Men det är klart, de måste nog läsa mycket hemma, säger hon.

Nöjd med utbildningen
Trots att hennes fritid nu gått om intet är Sara Jonsson jättenöjd med utbildningen. Den här förmiddagen har hon föreläsning i algebra i en stor grupp på Ångströmlaboratoriet.
- Men vi har även mindre grupper där vi får mer tid med föreläsaren, säger Sara Jonsson.
35 timmar i veckan är egent-ligen för mycket, tycker Torgny Persson, prefekt på institutionen för biologisk grundutbildning. Till nästa höst hoppas han att förändringar i upplägget ska göra att undervisningstiden stannar på ungefär 25 timmar.
- Det anser jag vara en lagom nivå. Nu har studenterna det väldigt, väldigt tufft, säger han.
Även med 25 timmar i veckan blir skillnaden mot antikens kultur- och samhällsliv dramatisk. Förklaringen till den stora skillnaden är att en student på molekylär biokemi genererar dubbelt så mycket pengar, cirka 50 000 kronor per år, till sin insti-tution som en student på antikens kultur- och samhällsliv.
- Vi har mycket, oerhört dyra, labora-tioner. Inom biologin har vi även en hel del undervisning i fält då vi reser till våra fältstationer i Fiskebäckskil och på andra orter i landet, säger Torgny Persson.

Ingen ny diskussion
Diskussionen om hur lite pengar samhällsvetenskap och humaniora får i jämförelse med naturvetenskap har Torgny Persson hört sedan 1970-talet. Argumenten för höjda anslag har varit desamma: biblioteken kostar mycket att driva.
- Våra nivåer är motiverade och har lett till undervisning i världsklass på flera områden. Men anslagen till humaniora får gärna höjas, säger han
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om