Natten mot den 7 september mördades Ismail Abdos mamma i sitt hem i östra Uppsala. Under torsdagen väckte åklagaren åtal mot flera personer.
Den drabbade familjen har kurdiska rötter men kom till Sverige från Libanon. En person med liknande bakgrund är mångårige Uppsalapolitikern Mohamad Hassan som kom till Sverige från Beirut och Libanon som ung och som är bekant med familjen och släkten Abdo. Han är också talesperson för kurdiska föreningen och känner till familjen.
– Jag blev så klart fruktansvärt ledsen när jag hörde om det här. Jag tänkte på hennes barn, hon var deras hjälp i livet.
Ett mord på en mor är ett brott med en magnitud större än något annat. Alldeles särskilt i den här kulturella miljön, menar Mohamad Hassan. Mamman ses som den sammanhållande kraften i familjen och har den informella makten. De har också ett osynligt skydd och ska inte röras i en fejd, förklarar han.
– Ett mord på henne är det värsta som kan hända. Det är ett sätt att manifestera sin makt, att visa vad man är kapabel till: "Se, jag kan döda din mamma, jag kan komma åt henne".
Med ett sådant mord är alla gränser passerade. Och det är oåterkalleligt. Det är därför vi sett så många hämnddåd. Precis som den uppmärksammade kriminaljournalisten på SVT Diamant Salihu tidigare gjort i UNT, likställer Mohamad Hassan dådet med ett hedersmord, där det följer ett tryck från släkt och anhöriga att agera. Det är öga för öga, tand för tand som gäller. Och nu en mor för en mor.
Enligt polisen ingår modersmordet i uppgörelsen mellan gängledarna Rawa Majid och Ismail Abdo, tidigare vänner och kompanjoner från Uppsala. Rawa Majids mor är dömd till fängelse i Sverige, men har hållit sig undan.
Precis som den släkting till en av gängledarna som UNT intervjuat, pekar Mohamad Hassan på att den ansvarige för mordet är fullt medveten om vad den egna familjen utsätts för:
– Den som beordrat det här har dragit en dödsdom över sin egen mor.
Han fruktar att fejden ska leva under lång tid och berättar om ett minne från Beirut. En man blev dödad och det visade sig vara en hämnd för ett mord på en farfar, 50 år tidigare.
– Säger familjen att det räcker med blodsspillan, så kan andra släktingar göra narr av dem för att de inte agerar. Jag hoppas att ett modernare tankesätt tagit över nu, men för att få stopp på det måste rättsväsendet komma åt dem, säger Mohamad Hassan.