Arbetsskadorna ökar hos matleverantören

Antalet anmälningar om arbetsskador för cykelbuden fortsätter att stiga, men arbete med förbättring pågår.

Cykelbuden blir fler på våra gator och med dem ökar även olyckorna.

Cykelbuden blir fler på våra gator och med dem ökar även olyckorna.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT/Arkiv

Uppsala2020-01-01 08:30

Tidningen har tidigare skrivit om att cykelbud har larmat om brister i arbetsmiljön hos matleverantören Foodora och skyddsombud har anmält arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket. 2018 kom det in 132 anmälningar och i år har siffran stigit till 146. 

Anmälningarna avser arbetsskador anmälda till Försäkringskassan och inkluderar arbetsolyckor, arbetssjukdomar samt olyckor till och från arbetet. 

– Samtidigt kan företagets antal anställda ha ökat. Man får ta antalet anställda i förhållande till antal arbetsskador, säger Kjell Blom, på enheten för statistik och analys på Arbetsmiljöverket.

Nyhetssajten Breakit har bland annat rapporterat om hårda villkor och låga löner för cykelbuden och UNT har skrivit om cykelstölder och avsaknaden av duschar för de anställda.

Tidningen har sökt Foodora för en kommentar om vilka förbättringar företaget har gjort när det gäller arbetsmiljön för de anställda. Philip Eide, marknadschef i norden på Foodora, vill inte prata med tidningen, men svarar i ett mejl: 

– Det har tillsatts skyddsombud, som väljs direkt av de anställda i en demokratisk process. Tillsammans med dessa för vi ett kontinuerligt säkerhetsarbete för att förhindra olyckor och allmänt dålig arbetsmiljö.   

Han förklarar att skyddsombuden samt representanter för företagsledningen har möte varje kvartal  där de identifierar risker och potentiella lösningar. 

"Vi ser till att det pågår ett arbete”, säger Else-Ann Lundgren, handläggare på Arbetsmiljöverket, till Breakit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!