LÄS MER: 13-åring misshandlad på Uppsalaskola
LÄS MER: Polisen lägger ner utredningen
Uppsala kommun har de senaste två åren fört statistik terminsvis över antalet anmälningar om elever som känt sig kränkta av andra elever, lärare eller annan skolpersonal. Antalet anmälningar låg första året strax under 300 per termin. Vårterminen 2016 steg de till 386 och under hösten till 578 anmälningar. Enligt utredare Johan Westerling är det svårt att säga vad som ligger bakom ökningen.
– Vi har bara fört statistiken i två år. Det gör det svårt att avgöra om ökningen är tillfällig eller inte. Det kan vara så att skolorna har blivit mer uppmärksamma på att anmäla. Tidigare kanske man redde ut situationen och satte in åtgärder utan att huvudmannen, kommunen, fick reda på det, säger han.
Trenden ser likadan ut nationellt, det totala antalet anmälningar till Skolinspektionen i Sverige har också ökat, enligt Johan Westerling.
Statistiken visar att det främst är pojkar som drabbas av kränkningar. Av de 578 anmälningar som gjordes under hösten rörde drygt 300 pojkar och 176 flickor. 74 ärenden rörde grupper av elever som kränkts.
De som kränker är oftast flera elever eller en ensam pojke. Det gäller oavsett kön på offret.
Andelen flickor som kränker flickor varierar från termin till termin. Som mest utfördes, vårterminen 2016, 23 procent av kränkningarna mot flickor av andra flickor. Terminen innan var siffran bara fem procent.
– Jag tycker inte det verkar som om kränkningarna flickor emellan ökar, säger Johan Westerling.
Ökar kränkningarna via sociala medier?
– Det vet jag inte. Vi har just börjat följa de sociala medierna och vi har inte tillräckligt med statistik för att kunna se en trend över det. Jag tror att det finns ett mörkertal när det gäller kränkningar i sociala medier som är svårt för skolan att uppmärksamma.
Enligt Johan Westerling är den vanligaste kränkningen fysisk eller verbal.
– Man säger dumma saker eller tråkiga kommentarer till varandra, slåss eller knuffas på skolgården. Det man tidigare kallade skolslagsmål, säger han.
Hur klarar skolorna att jobba med kränkningarna?
– Varje skola ska ha en plan för hur de ska jobba med kränkande behandling. Det finns jättegoda exempel. Jobbar man som man ska så minskar antalet kränkningar i de flesta fall, säger Johan Westerling.
En anmälning behöver inte innebära att en kränkning gjorts. Den utredning som skolan gör kan visa att det till exempel varit fråga om en olyckshändelse.
För att få bättre grepp om orsaker till kränkningarna och effekter av de insatser som görs håller kommunen på att förfina sin statistik. Men det gäller bara för de kommunala skolorna. Friskolor är egna huvudmän med ansvar för arbetet mot kränkningar.