En del individer som vill slippa betala p-avgifter, fordonsskatt, trängselavgifter och liknande för sina bilar har satt i system att anlita så kallade bilmålvakter.
Det går till så här: En person, oftast någon med stora skulder, får en slant för att på papperet vara registrerad som ägare av fordonet och blir därmed bilmålvakt.
I verkligheten körs bilen av den egentlige ägaren men han eller hon syns inte i fordonsregistret. Alla krav i form av p-böter och annat skickas till målvakten som dock varken kan eller har för avsikt att betala.
Enligt statistik från Kronofogden fanns i fjol cirka 100 bilmålvakter i Sverige. De var registrerade på 20 000 – 30 000 fordon och hade ungefär 400 miljoner kronor i fordonsskulder.
2016 kom Uppsala kommun och polisen överens om att trappa upp jakten på bilmålvakterna och tog då hjälp av en särskild lag. Enligt den så kallade bilmålvaktslagen kan ett fordon tas i beslag om ägaren har mer än 5 000 kronor i p-böter eller andra fordonsrelaterade skulder.
Satsningen har gett tydligt utslag i statistiken. Under 2015 flyttades och beslagtogs 174 fordon i Uppsala. I fjol blev siffran 433 fordonsflyttar, det vill säga mer än en fördubbling på två år.
Det ska sägas att alla fordon som transporterats iväg inte är målvaktsbilar utan statistiken omfattar även bland annat övergivna fordonsvrak och bilar som stått i vägen för trafiken.
Utifrån de fordonsskulder som är knutna till många av bilägarna går det att dra slutsatsen att en betydande del är målvaktsbilar.
Här är några bilmålvakter vars fordon blivit bortforslade i Uppsala på senare tid.
* 64-åring i Göteborgsområdet, cirka 3,8 miljoner kronor i fordonsskulder.
* 39-åring i Södertälje, 1 miljon kronor.
* 28-åring i Hässelby, 600 000 kronor.
Den omhändertagna bilen lämnas inte tillbaka förrän ägaren betalat sina skulder. Förblir skulderna obetalda säljs bilen på auktion eller skrotas.
Trots att bilmålvaktslagen kom redan 2014 var det inte förrän två år senare som den började användas mer konsekvent i Uppsala. Varför?
– Tidigare var det svårt för oss rent tekniskt att få fram hur mycket skulder en fordonsägare hade. Men sedan 2016 går det att ordna med några knapptryckningar, förklarar Petter Wallgren vid Uppsala Parkerings AB.
Dessutom hade det saknats en tillräckligt stor uppställningsplats för omhändertagna fordon, något som numera är åtgärdat.
Jonas Eronen, kommissarie vid Uppsalapolisen, anser att bilmålvaktslagen sätter käppar i hjulet för kriminella i och med att de blir av med sina fordon.
– Många kriminella utnyttjar bilmålvakter eftersom de själva inte syns som ägare vid en slagning i registren. Vi har utbildat poliserna i yttre tjänst om hur lagen fungerar och alltfler använder den i sitt vardagliga arbete.
Det är inte bara i Uppsala som ett ökande antal personer blir av med sina fordon efter att ha utnyttjat bilmålvakter.
– I flera av landets storstäder har kommunen och polisen ökat samarbetet för att frakta bort fordon som är registrerade på personer med stora fordonsskulder, säger Johan Krantz, analytiker vid Kronofogden.
Han menar att bilmålvaktslagen börjar få effekt i och med att folk upptäckt att bilen riskerar att forslas bort om det finns stora skulder.
– Ett tecken på det är att de obetalda felparkeringsavgifterna minskade från 895 till 821 miljoner kronor mellan 2016 och 2017.