Mannen, som bor i de norra delarna av Uppsala län, ansökte och fick avslag om att få hjälp av en kommunal kontaktperson i kontakterna med myndigheter, hyresvärd och sjukvård. –
Kommunen menar att mannen, som har en sjukdomsbild, behöver hjälp med dagliga bestyr som städning, matlagning samt att ta mediciner av den hemtjänstpersonal som regelbundet besöker honom. Kommunen menar att hemtjänsten även kan hjälpa honom med kontakter med myndigheter, hyresvärd och sjukvård.
Mannen överklagade beslutet till förvaltningsrätten.
För rätten har mannens ombud förklarat att mannen saknar förtroende för hemtjänsten och därför inte längre vill ha deras hjälp. Mannen menar att det återkommande bytet av hemtjänstpersonal är ett problem.
Ombudet menar att mannen har behov av rutiner, trygghet och att lära känna människor som han kan bygga en relation med.
I sin dom skriver förvaltningsrätten att mannen behöver hjälp i kontakten med bland annat myndigheter. Vidare skriver rätten att mannen även framledes kommer att ha ett stort behov av hjälp med olika dagliga bestyr.
Rätten konstaterar också att det i uppdraget för en kommunal kontaktperson ingår att ha kontakter med bland annat myndigheter, däremot inte att hantera olika sysslor i hemmet.
Rätten, som går på kommunens linje, menar därför att samtliga behov som mannen har ligger inom ramen för det stöd som kan lösas av hemtjänsten.