Vårdgarantin innebär att man ska komma fram på telefon till vårdcentralen samma dag som man försöker. Behöver man en tid ska man få det inom tre dagar. I september var det omkring 72 procent av patienterna som bokats in som fick sin tid inom tre dagar, både vid de offentliga och privata vårdcentralerna. Det var något högre än vid samma tid i fjol.
Men fortfarande är skillnaderna mellan vårdcentraler stora. Lättast att få tid var det vid vårdcentralerna i Örsundsbro och Skutskär, där 89 respektive 86 procent av patienterna får vård inom vårdgarantin. I botten finns Enköpings husläkarcentrum och Fålhagens vårdcentral med 46 respektive 54 procent.
Bland de privata vårdcentralerna toppar Praktikertjänst Öregrund och Ture Ålander Läkarpraktik, båda med 91 procent, medan Aros Vårdcentral och Centrum Vårdcentral endast nådde 41 respektive 49 procent.
Staffan Anderberg, verksamhetsområdeschef vid Nära Vård och Hälsa på Region Uppsala, säger att det är en omställning för vårdcentralerna att anpassa sig till den utökade vårdgaranti som infördes vid årsskiftet, där väntetiderna till samtliga funktioner på vårdcentralen mäts.
– Förra året var allt fokus på tillgängligheten för nybesök till läkare. Nu måste man se över bemanningen för alla personalkategorier, säger han.
I materialet finns det också felkällor som ställer till det i statistiken. Den stapel som indikerar sämst tillgänglighet för vårdgarantin är besöken till dietist, där endast 18 procent av patienterna fått tid inom tre dagar vid vårdcentralerna i egen regi och 17 procent vid de privata vårdcentralerna. Men här bör det inte finnas några nybesök alls eftersom dietister bara tar hand om redan kända hälsoproblem. Tiderna som bokas hos dietisten borde bokföras som återbesök.
– Det spelar ingen som helst roll ur ett medicinskt perspektiv, men det påverkar statistiken. Det är en utmaning att få all personal som bokar i tidböckerna att göra rätt.
Att stirra sig blind på statistiken kan också leda fel. Staffan Anderberg säger att man av medicinska skäl ibland behöver prioritera patienter med större behov, även om det gör att man får svårare att erbjuda tider till patienter som har mindre behov av att få vård snabbt. Det finns även andra fallgropar i statistiken eftersom det bara är de patienter som får en tid som syns. Det innebär att en vårdcentral som nekar patienter att boka en tid ändå kan ligga väldigt högt.