UNT har rapporterat om många inställda avgångar och förseningar i tågtrafiken sedan december då MTR började köra de regionägda Mälartågen. Första månaden kom bara 57 procent av tågen i tid på sträckan Knivsta-Stockholm (inklusive SJ-tågen).
– Starten var inte tillräckligt bra, men nu ser vi en klar successiv förbättring med färre inställda avgångar och ökad punktlighet. Vi har också blivit lovade ytterligare förbättring från MTR, säger Helena Ekroth, vd på regionernas bolag Mälardalstrafik.
Hon poängterar att antalet avgångar (exklusive de långsammare pendeltågen) enligt tidtabellen har ökat från cirka 28 per dygn från Knivsta till cirka 41 per dygn sedan december. Men eftersom nästan hälften av tågen ej gått i tid så upplever många pendlare att det inte går att lita på tågen.
Avtalet med MTR slöt Mälardalstrafik efter en offentlig upphandling i konkurrens.
– I upphandlingen ingår ett avtal som vi är trygga med i grunden, som ska leda oss rätt. Genom att vi i regionerna har egna fordon och depå så sitter vi inte i händerna på ett trafikföretag. Vi kan ha stort inflytande över vilken trafik som ska bedrivas och hur tidtabellen ska se ut, säger Ekroth om fördelarna med kontraktet.
I avtalet står att tågen ska vara välstädade, väl underhållna och att kunderna ska vara nöjda. Men kundnöjdheten uppnås inte i dag då tidtabellerna inte hålls.
– I avtalet finns en bonus vid hög kundnöjdhet och punktlighet. Men om bolaget inte sköter uppdraget och ställer in en avgång, då får de inte ett öre av oss för den avgången, och därutöver kommer viten.
De tre första månaderna har MTR inte kunnat leverera enligt kontraktet, något som gjort att de missar en stor uppstartbonus, inkomster för inställda avgångar samt tilldöms viten för att inte hålla tidtabellerna.
Hur mycket har MTR förlorat de första tre månaderna?
– Jag kan inte siffran på rak arm, men det rör sig om mångmiljonbelopp, säger Helena Ekroth, som framhåller att punktligheten ändå har ökat varje månad.
För sträckan Knivsta-Stockholm var punktligheten under mars månad uppe i 72 procent om man lägger ihop Mälartågstrafiken och SJ-trafiken.
Ökar det också om man räknar bara Mälartågen?
– Ja, det gör det. De får nu tag i allt fler lokförare, som det råder brist på. Annat som kommer förbättra punktligheten är att MTR från 1 april har slutat att koppla ihop tåg vid Stockholms central, säger Helena Ekroth.