Enligt rapporten, som bygger på statistik från SCB, fanns det år 1997 46 serviceställen i Uppsala län som erbjöd invånarna statlig service, exempelvis lokala kontor för Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. 20 år senare var siffran 27, vilket innebär en minskning med 41 procent.
– En väl fungerande statlig service är viktig för medborgarna. Därför är den här minskningen olycklig, säger Britta Lejon, ST:s förbundsordförande i ett pressmeddelande.
I mars meddelade Arbetsförmedlingen att över hälften av landets 242 kontor ska stänga. För Uppsala län innebar det att kontoren i Enköping och Gimo försvinner.
– Det riskerar att försämra situationen ytterligare, säger Britta Lejon.
Argumentet att digitaliseringen bidragit till ökad tillgänglighet håller inte, enligt ST.
– En digital portal kan inte ersätta det personliga mötet. I stora delar av landet måste man köra bil många mil för att möta en riktig människa på en myndighet, säger Britta Lejon i pressmeddelandet.
Enligt rapporten har antalet serviceställen minskat med i genomsnitt 37 procent i Sverige under perioden 1997 till 2017. Störst minskning i landet noteras i Västmanlands län med 51 procent. I Stockholms län minskade antalet serviceställen med 16 procent.
Lägst minskning i Sverige hade Jämtlands län med 11 procent, men där finns inte samma befolkningsökning som i Stockholm och Uppsala, som väntas ha 483 000 invånare 2050.