När Maria Danielsson startade städföretaget Företag och hemkänsla i Enköping 2003 var hon ensam med en picknickkorg fylld med städmaterial. 15 år senare har bolaget 30 namn på lönelistan och planer på att fortsätta växa.
− Vi har lyckats för att vi har haft nöjda kunder. Vi försöker alltid möta kundens behov, både vad gäller städning och antal timmar. Sedan att vi har schyssta personalavtal tror jag också är viktigt för våra kunder.
99,4 procent av det svenska näringslivet består av företag med 0 till 49 anställda, så kallade småföretag. Förra året uppnådde småföretagen i Uppsala län högst lönsamhet i landet, 27,9 procent, och en ökning med 1,3 procentenheter jämfört med föregående år. Också i år ökar man med samma procentenhet, även om man förlorar förstaplatsen till Östergötland. För Enköpings kommun är småföretagarna mycket viktiga.
− Vi är en småstad och många av oss småföretagare försöker gynna orten, det tror jag är en stor skillnad gentemot en större stad. Vi får nya kunder genom mun-mot-mun-metoden, eller att kunden har en relation till någon som jobbar, säger Maria Danielsson.
Företag och hemkänsla är ett av alla småföretag som bidrar med arbetstillfällen för sin kommun. Totalt har antalet jobb i småföretagen i Enköping ökat med 3 907 sedan 1990. Men med tillväxten kommer också behovet av arbetskraft, den största utmaningen för småföretagare inte minst på små orter.
− Ja, vi har haft svårt att få personal, det är mycket jobb innan man hittar guldkornen, säger Maria Danielsson men tillägger:
− Men det kommer hit mycket folk nu. Det byggs enormt i hela kommunen så det gör ju att det flyttar hit både potentiella kunder och personal.
I en större stad kan utmaningarna se annorlunda ut. Videoutvecklarna Imint med bas i Uppsala har sedan starten 2007 genomgått en stor förändring för att möta småföretagarens verklighet. De första sju åren arbetade man framgångsrikt med drönarapplikationer åt försvarsindustrin.
− Marknaden var väldigt intressant och det fanns mycket forskningspengar, säger vd Andreas Lifvendahl.
Men för ett litet bolag var det väldigt långa säljcykler, ibland flera år. Det blev svårt att hålla igång verksamhet med löner och avkastning för dem som satsat pengar. 2014 var det stora förändringsåret då bolaget gick in på en helt ny marknad: elektronik och smartphones. Nu har de bland andra Huawei som kunder. 2015 börsnoterades bolaget och två år senare hade man gått från fem till trettio anställda. Planen är att fortsätta växa, men det finns utmaningar att överbrygga.
− Vi oroar oss över migrationsverkets bedömningar vad gäller så kallade kompetensutvisningar. Imint har en väldigt blandad etnisk bakgrund bland våra anställda. Det vore katastrofalt om något skulle gå fel med arbetstillstånd.
Som exempel tar han upp fallet med en person som fick en anställning via Linkedin men dömdes till utvisning eftersom jobbet inte var allmänt utlyst inom EU, något som bara sker när tjänsten läggs ut på Platsbanken.
Vad gäller Uppsalas klimat för småföretagare tycker Anderas Lifvendahl att det hänt oerhört mycket sedan han själv tog examen i mitten av 1990-talet. Då lämnade i princip alla staden efter studierna. Så är det inte längre, men han tycker ändå att kommunen och länet skulle kunna bli mycket bättre på att locka till sig större internationella bolag som nu kanske väljer Kista eller Märsta.
− Det skulle innebära en jätteskillnad också för småföretagen. Det är lite Silicon Valley-receptet som alla världens teknikhubbar försöker replikera. Företagen är bara organisationsnummer, det är människorna som är det intressanta. En miljö där du går in och ut ur små och stora bolag och startar egna bolag är nyckeln till framgång.
Att mer ger ännu mer kan Rebecca Steneros på nystartade lilla Berika Sadelmakeri i Östervåla hålla med om. Hon startade sadelmakeriet som ett handelsbolag tillsammans med en kollega, men har nu tagit över verksamheten själv och ser fördelarna med att vara småföretagare på en mindre ort.
− Jag har Tärnsjö garveri väldigt nära. Många av mina återförsäljare finns just här i länet.
− De flesta av dessa kontakter har jag fått av andra sadelmakare. När man själv är ny och inte alltid har kunskapen så kan man tipsa vidare till någon annan. Jag känner inte att vi är konkurrenter utan snarare tillgång för varandra, och hjälper varandra att växa.
Efter jul räknar hon med att arbeta heltid i bolaget. I framtiden finns drömmen att öppna en liten butik.
− Jag har inte nischat mig för det tror jag kan bli farligt när man har företag på en sådan här liten ort. Jag är ganska bred, gör lite möbler, väskor, bil- och båtinredningar också. Men jag tror absolut att företaget kommer att växa nu när jag satsar helt på det, säger Rebecca Steneros.