Det fjärde tågsättet av de nya dubbeldäckartågen till Upptåget skulle egentligen ha levererats redan, men är fyra veckor försenat. Samtidigt ska några av de gamla reginatågen in på service. Dessutom finns en plan för att avyttra några av de gamla tågen i den takt som de nya kommer in, vilket har lett till problem för Norrtåg och X-tåg, som nu väntar på att gamla Upptåg ska levereras från Region Uppsala.
– Generellt finns en ständig fordonsbrist i den här branschen. Och i slutändan blir alla lidande när det blir förseningar, säger Tomas Ahlberg, fordonsansvarig för Upptåget på Region Uppsala.
Han säger att skälet till förseningarna är att testerna av de nya tågen har dragit ut på tiden.
– Det har varit en generell försening i ett halvår som har påverkat hela planeringen och det är ett ständigt pusslande med leveransplaner fram och tillbaka. Efter en skakig inledning känner jag dock att vi står på stabilare mark nu när vi kommit ganska långt in i leveranserna. Jag räknar med att vi kan ha alla åtta fordon på plats i slutet av maj.
För att lösa situationen tvingas Region Uppsala nu köra flera kortare tåg av den äldre typen än man tidigare tänkt för att trafiken ska rulla. Det innebär att det bitvis kan bli trångt på tågen. Dessutom är marginalerna obefintliga om det uppstår problem med något tåg.
– Vi försöker köra med så långa tåg som möjligt i rusningen när vi har flest resenärer, säger Tomas Ahlberg.