– Vi har en kärv ekonomisk situation. Och eftersom priset på vuxenbiljetterna redan har fastställts av fullmäktige är det de rabatterade priserna som nämnden har möjlighet att besluta om, säger Jenny Lundström (MP), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
Rent konkret höjs priset på enkelbiljetter för ungdomar, studenter och pensionärer från 27 till 29 kronor medan vuxenbiljetterna ligger kvar på 39 kronor. Det innebär att rabattnivån för ungdomsbiljetterna ändras från 70 till 75 procent av vuxenpriset. Detta gäller även för månadskorten, som också höjs mer för de rabatterade varianterna än för vuxna (se faktaruta).
Jenny Lundström påpekar att för skolungdomar finns ett prisvärt alternativ genom den så kallade fritidsbiljetten som kostar 860 kronor för vårterminen samtidigt som det blir gratis sommarlovsbiljetter även nästa sommar.
– Det blir 172 kronor per månad från januari till och med maj. Det behövs inte så många resor varje månad för att det ska vara värt att satsa på den. För pensionärer blev det en sänkning av biljettpriset eftersom de inte haft rabatterade enkelbiljetter förut.
Redan tidigare är de rabatterade biljetterna dyrare i UL-trafiken än hos SL. Hur ser du på att UL-biljetterna nu höjs ännu mer?
– SL har alltid legat lägre på de rabatterade biljetterna. Vi vill ha ett ökat resande i kollektivtrafiken, men vi behöver också finansiera trafiken så att vi kan behålla utbudet. Den bedömning som görs är att det här ger en rimlig fördelning mellan biljettintäkter och skattefinansiering, säger Jenny Lundström.
Cecilia Linder (M) är kritisk mot flera delar i den styrande majoritetens förslag. Moderaterna vill behålla rabattnivån för pensionärer och ungdomar på 70 procent av vuxenpriset, vilket skulle innebära att enkelbiljetterna fortsatt ska kosta 27 kronor. Dessutom vill M stryka det gratis sommarlovskortet.
– Det är inte okej att höja priset för studenter och pensionärer för att ge ungdomar gratis sommarlovskort. Det är en principfråga. Vi har en bra kollektivtrafik och den ska kosta pengar, säger Cecilia Linder.
Moderaterna räknar med att deras förslag totalt skulle ge högre intäkter genom att ungdomar får betala för att åka buss under sommaren.
Förslaget som nu ligger på politikernas bord väntas enligt förvaltningen ge ett totalt tillskott på mellan 10 och 11 miljoner kronor jämfört med dagens taxa. Höjningen av de rabatterade enkelbiljetterna står för 6 miljoner av detta.
Det ekonomiska utfallet av fjolårets sommarlovskort är dock inte klart. Totalt gjordes i somras 700 000 bussresor med sommarlovskort. Hur många av dessa resor som skulle ha gjorts med köpta biljetter utan sommarlovskortet finns det ännu ingen analys av. Det finns heller ingen beräkning av i vilken utsträckning som sommarlovskorten lett till att barnfamiljer valde att ta bussen i stället för bilen under sommaren.
Den besvärliga ekonomin för kollektivtrafiken beror på flera olika faktorer. Både UL/SL-pendeln och Mälartågen körs med så kallade nödavtal i väntan på att en ordinarie upphandling kan bli klar, vilket ger högre kostnader. Samtidigt har intäkterna i det nya taxesystemet blivit lägre än vad regionen räknade med. Resandet har ökat. Men det har skett en överflyttning från enkelbiljetter till månadskort vilket innebär att fler resenärer inte automatiskt ger högre intäkter.
UL-priserna fastställs formellt av trafik- och samhällsutvecklingsnämnden den 25 november.