Här är förslaget till nya UL-priser

Nästa år väntas nya höjningar av UL-taxorna. Allra mest kan priserna öka för de rabatterade biljetterna för ungdomar och pensionärer.

Biljetterna för ungdomar och pensionärer höjs mest i förslaget till nya UL-priser.

Biljetterna för ungdomar och pensionärer höjs mest i förslaget till nya UL-priser.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Uppsala län2024-11-22 06:06

Nyheten i korthet

  • UL-taxorna förväntas höjas nästa år, med största prisökningen för rabatterade biljetter för ungdomar och pensionärer. Detta på grund av en stram ekonomisk situation.
  • Priset för den rabatterade enkelbiljetten kommer att höjas från 27 till 29 kronor från den 8 januari, medan vuxenbiljetterna förblir på 39 kronor.
  • Moderaterna kritiserar förslaget och vill behålla rabattnivån för pensionärer och ungdomar på 70 procent av vuxenpriset, vilket skulle innebära att enkelbiljetterna fortsätter att kosta 27 kronor.

– Vi har en kärv ekonomisk situation. Och eftersom priset på vuxenbiljetterna redan har fastställts av fullmäktige är det de rabatterade priserna som nämnden har möjlighet att besluta om, säger Jenny Lundström (MP), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

Rent konkret höjs priset på enkelbiljetter för ungdomar, studenter och pensionärer från 27 till 29 kronor medan vuxenbiljetterna ligger kvar på 39 kronor. Det innebär att rabattnivån för ungdomsbiljetterna ändras från 70 till 75 procent av vuxenpriset. Detta gäller även för månadskorten, som också höjs mer för de rabatterade varianterna än för vuxna (se faktaruta).

undefined
Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, säger att taxehöjningen behövs för att få ihop ekonomin.

Jenny Lundström påpekar att för skolungdomar finns ett prisvärt alternativ genom den så kallade fritidsbiljetten som kostar 860 kronor för vårterminen samtidigt som det blir gratis sommarlovsbiljetter även nästa sommar.

– Det blir 172 kronor per månad från januari till och med maj. Det behövs inte så många resor varje månad för att det ska vara värt att satsa på den. För pensionärer blev det en sänkning av biljettpriset eftersom de inte haft rabatterade enkelbiljetter förut.

Redan tidigare är de rabatterade biljetterna dyrare i UL-trafiken än hos SL. Hur ser du på att UL-biljetterna nu höjs ännu mer?

– SL har alltid legat lägre på de rabatterade biljetterna. Vi vill ha ett ökat resande i kollektivtrafiken, men vi behöver också finansiera trafiken så att vi kan behålla utbudet. Den bedömning som görs är att det här ger en rimlig fördelning mellan biljettintäkter och skattefinansiering, säger Jenny Lundström.

undefined
Cecilia Linder (M) ogillar de gratis sommarlovskorten. "Det ska kosta pengar att resa i kollektivtrafiken", säger hon.

Cecilia Linder (M) är kritisk mot flera delar i den styrande majoritetens förslag. Moderaterna vill behålla rabattnivån för pensionärer och ungdomar på 70 procent av vuxenpriset, vilket skulle innebära att enkelbiljetterna fortsatt ska kosta 27 kronor. Dessutom vill M stryka det gratis sommarlovskortet.

– Det är inte okej att höja priset för studenter och pensionärer för att ge ungdomar gratis sommarlovskort. Det är en principfråga. Vi har en bra kollektivtrafik och den ska kosta pengar, säger Cecilia Linder.

Moderaterna räknar med att deras förslag totalt skulle ge högre intäkter genom att ungdomar får betala för att åka buss under sommaren.

Förslaget som nu ligger på politikernas bord väntas enligt förvaltningen ge ett totalt tillskott på mellan 10 och 11 miljoner kronor jämfört med dagens taxa. Höjningen av de rabatterade enkelbiljetterna står för 6 miljoner av detta.

undefined
Sommarlovskortet, som ger gratis resande för skolungdomar, blir kvar även nästa sommar.

Det ekonomiska utfallet av fjolårets sommarlovskort är dock inte klart. Totalt gjordes i somras 700 000 bussresor med sommarlovskort. Hur många av dessa resor som skulle ha gjorts med köpta biljetter utan sommarlovskortet finns det ännu ingen analys av. Det finns heller ingen beräkning av i vilken utsträckning som sommarlovskorten lett till att barnfamiljer valde att ta bussen i stället för bilen under sommaren.

Den besvärliga ekonomin för kollektivtrafiken beror på flera olika faktorer. Både UL/SL-pendeln och Mälartågen körs med så kallade nödavtal i väntan på att en ordinarie upphandling kan bli klar, vilket ger högre kostnader. Samtidigt har intäkterna i det nya taxesystemet blivit lägre än vad regionen räknade med. Resandet har ökat. Men det har skett en överflyttning från enkelbiljetter till månadskort vilket innebär att fler resenärer inte automatiskt ger högre intäkter.

UL-priserna fastställs formellt av trafik- och samhällsutvecklingsnämnden den 25 november.

Så höjs biljettpriset

Här är ett urval av förslaget till nya priserna från den 8 januari 2025. Nuvarande priser inom parentes.

30 dagars-biljett, vuxna: 1 100 kronor (1 030) +6,8 procent

30 dagars-biljett, rabatterad: 830 kronor (720) +15,3 procent

Enkelbiljett, vuxen: 39 kronor (39) +0 procent

Enkelbiljett, rabatterad: 29 kronor (27) +7,4 procent

Fritidsbiljett ungdom, vårterminen: 860 kronor (800) +7,5 procent

Fritidsbiljett ungdom, höstterminen: 750 kronor (700) +7,1 procent

Sommarlovsbiljett (för ungdomar 7–19 år, skrivna utanför länet): 1 010 kronor (940) +7,4 procent

Sommarlovsbiljett (för ungdomar 7–19 år, skrivna i Uppsala län): 0 kr

Ungdomar upp till och med 19 år, de som studerar på heltid samt de som har fyllt 65 år kan resa med de rabatterade biljetterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!