Regionen lade ansvaret på Apotekstjänst

Region Uppsala lade ansvaret för riskerna med leverantörsbytet på Apotekstjänst. Det framgår av det svar som skickats till IVO.

Petter Karlsson säger att Apotekstjänst som leverantör är skyldig att leverera enligt avtalet.

Petter Karlsson säger att Apotekstjänst som leverantör är skyldig att leverera enligt avtalet.

Foto: Niklas Skeri/Madeleine Andersson

Uppsala län2020-01-29 17:42

Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO, har i samband med granskningen av regionernas materialkris krävt svar på flera frågor från Region Uppsala. Bland annat vill IVO veta hur risk- och konsekvensanalysen hanterats.

Av svaret till IVO framgår det att flera av de problem som uppstod när Apotekstjänst tog över leveranserna av förbrukningsmaterial finns med redan i riskanalysen. Här nämns till exempel risken för störningar i utbytet av information mellan Varuförsörjningen och Apotekstjänsts IT-system, vilket också är en orsak till materialkrisen som Apotekstjänst hänvisat till. Dessutom nämns risken att Apotekstjänst inte klarar att leverera tillräckligt stora volymer.

De åtgärder som pekas ut för att undvika problemen är tester av systemen och att Apotekstjänst ser till att deras IT-system är kompatibla samt att de har beredskap för att kalla in extrapersonal.

Petter Karlsson, chef för varuförsörjningen, ser inga problem med att man förlitat sig på att Apotekstjänst löser eventuella problem.

– Varuförsörjningen har köpt en tjänst och det är Apotekstjänst som är ansvarigt för att utföra den tjänsten.

Apotekstjänst har inte ansvar för vården, borde inte ni ha sett till att ha en beredskap om de misslyckas?

– Det är respektive beställande enhet som har ansvar för att säkra sin verksamhet. Det är 800 olika beslutsfattare.

Hur har era direktiv till de enheterna sett ut?

– Det har gått ut information om att de ska beställa som vanligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!