Prognosen: Nästa tåg till Enköping kan avgå om 15 år

Om 15 år kan det finnas en järnväg mellan Uppsala och Enköping igen. ”Vi har redan börjat uppvakta Trafikverket”, säger regionens infrastrukturstrateg.

Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala, hoppas på en ny järnväg mellan Uppsala och Enköping.

Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala, hoppas på en ny järnväg mellan Uppsala och Enköping.

Foto: Maria Larsdotter och TT

Uppsala län2021-02-06 08:00

Sju regioner är överens om att bygga en järnväg Uppsala–Enköping, den så kallade Aroslänken. Men det är bråttom om projektet ska komma med i den nya nationella infrastrukturplanen för 2022­–2033 som håller på att tas fram.

­– Vi har redan börjat uppvakta Trafikverket för att de ska påbörja en åtgärdsvalsstudie, säger Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala.

Önskemålet från regionen är att studien, som tar cirka 1,5 år att genomföra och ska granska behoven av en järnväg mellan Uppsala och Enköping, påbörjas senast 2022. Orsaken är att nästa glugg att få klartecken för ett stort infrastrukturprojekt är mellan 2022 och 2026.

– Vill vi att åtgärdsvalsstudien ska bli klar innan så att vi kan påverka att det här projektet kommer med i nästa nationella plan, säger Cecilia Carlqvist.

Om Trafikverket är med på noterna kommer avgörandet tidigast om cirka fyra år, enligt Cecilia Carlqvist. Det är då som myndigheten gör sitt ställningstagande om det ska göras en så kallad järnvägsplan och om projektet bör föreslås ingå i den nationella planen. 

Sedan är det upp till riksdag och regering att besluta och ge direktiv om hur järnvägen ska finansieras och prioriteras. Om Aroslänken får grönt ljus är vi tidsmässigt troligen framme kring 2026 eller 2027, tror Cecilia Carlqvist.

I nästa fas börjar Trafikverkets arbete med att ta fram järnvägsplanen, vilket tar minst tre år. Projektet beskrivs då utifrån kostnader och olika alternativ diskuteras. Här ska också åsikter från bland annat myndigheter och medborgare inhämtas.

Dessutom måste alla värden som finns i området inventeras. Det kan handla om frilufts- och boendemiljöer nu och i framtiden, kulturella värden samt känsliga naturmiljöer och djurarter. Sedan ska Länsstyrelsen yttra sig om projektets miljöpåverkan.

Stora infrastrukturprojekt försenas ofta på grund av överklaganden eller arkeologiska utgrävningar. Men om allt går allt går som på räls (ursäkta ordvitsen) kan ett första spadtag tas om ungefär tio år, enligt Cecilia Carlqvist.

– Ja, en järnvägsplan skulle kunna vara klar 2030, säger hon, men ändrar sig sedan och menar att järnvägsplanen nog tar fyra till fem år, inte tre. 

– Sedan ska bara järnvägen byggas, säger hon med ett skratt.

När det kan bli klart är svårt att uppskatta innan alla förutsättningar är kända men 2035–37 är möjligt, enligt Region Uppsala.

25 minuter med tåg

1912–79 fanns det en järnvägsförbindelse mellan Uppsala och Enköping.

Om en ny järnväg byggs kommer en tågresa mellan städerna ta 25–27 minuter, enligt Region Uppsala.

I dag tar sträckan cirka 50 minuter att köra med bil. Bussresan tar cirka 45–60 minuter, beroende på linje.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!