30 organisationer ska i höst anta klimatlöften i länsstyrelsens färdplan för minskad klimatpåverkan. Under måndagen fattar regionstyrelsen beslut om sina löften. Marta Fallgren, miljöchef inom Region Uppsala säger att det är en uppdatering av de miljömål man redan arbetar efter.
Finns det inte skäl att skärpa målen när man ska anta nya löften?
– Besluten måste förankras genom hela organisationen. Men vi kommer förmodligen att skärpa klimatmålen längre fram, säger Marta Fallgren.
De två svåraste utmaningarna är plasten och transporterna. Inom framför allt sjukhusen används stora mängder engångsplast.
– Vid den senaste mätningen var utsläppen från engångsprodukter i paritet med utsläppen från stadsbussarna i Uppsala, säger Marta Fallgren.
När det gäller transporterna handlar det om att köpa in fordon som kan köras på klimatvänligare bränslen, men också att medarbetarna tankar klimatsmart.
– Det är ett färskvaruarbete där det gäller att hela tiden hålla uppe medvetenheten i alla förvaltningar.
Klimatlöftena är en del av länsstyrelsens samordning av det regionala arbetet för att klara Sveriges miljömål. Metoden påminner om Uppsala klimatprotokoll. Bland dem som antar löften finns länets alla kommuner, Region Uppsala, Uppsalas båda universitet samt flera företag och frivilligorganisationer. Undertecknandet sker vid en ceremoni på Uppsala slott senare i november.
Just nu sammanställer Anna Karlsson, energi- och klimatsamordnare på länsstyrelsen, de löfteslistor som kommer in. Hittills ser det ut som om resorna och plasten är något som är svårt för många av organisationerna att hantera. Likaså är arbetet med klimatvänligare kapitalplaceringar i sin linda.
– Vissa saker har man ganska väl inarbetade rutiner för, till exempel att minska energianvändningen. Andra saker är svårare, säger Anna Karlsson.
Naturvårdsverket har konstaterat att samhället ger stöd som ökar utsläppen från bland annat transportsektorn. I länsstyrelsens lista över möjliga aktiviteter finns två förslag för att ändra detta: Att erbjuda anställda förmåner om de går och cyklar till arbetet samt att upprätta en handlingsplan för minskad bilparkering vid arbetsplatsen. Ingen har ännu valt att anta dessa löften.
– De punkterna verkar vara lite mer svårsmälta. Men vi har lagt upp dem på bordet och några aktörer kan välja att anta fler utmaningar allt eftersom, säger Anna Karlsson.