Varje dag behöver Ludvig Arrhénborg åka med kollektivtrafik till jobbet i Stockholm. Han upplever ofta att tågen är fulla i rusningstid, trots rekommendationer att undvika kollektivtrafik om möjligt.
– Det är mindre fullt än innan corona, men det är definitivt mycket folk på tågen, säger han.
Att det sker biljettkontroller under rusningstrafiken ser Ludvig Arrhénborg som onödigt, då det blir fler människor på ett fordon som redan från början ska ha så få personer som möjligt.
– De bör först och främst inte sätta in kontrollanter under rusningstrafik. De skulle kunna prioritera de lugnare tiderna istället, säger han.
Han märker av att vissa åtgärder tagits från UL, som att kontrollanter har munskydd och är färre åt gången. Att de aktivt skulle försöka hålla distans till resenärer när biljetten kontrolleras ser han inte.
– Ansvaret märks inte av i hur de förhåller sig till oss resenärer, säger Ludvig Arrhénborg.
Utöver munskydd och mindre grupper har UL uppmanat sina kontrollanter att undvika att skapa trängsel, men att de ändå har ett jobb att göra.
– Självklart måste de göra kontroller även i rusningstrafik, säger Helena Klange, presschef Trafik och samhälle och UL.
UL jobbar aktivt med att hitta säkra lösningar, men menar att det är inte alltid som allting fungerar.
– Klart det kan bli fel ibland och då ber vi om ursäkt, säger Helena Klange