– Det pågår rekrytering av skolbusschaufförer för tillfället. Vi räknar med att hamna på en liknande nivå som Sambus med cirka 150 personer som jobbar med skoltrafiken, förklarar Peter Mårtensson, regionchef på Mohlins bussar och ansvarig för skolbusstrafiken i Uppsala län.
Tidigare i år blev det klart att det Ljusdalsbaserade företaget Mohlins bussar ingår ett nytt avtal med UL angående skoltrafiken i Uppsala län från 2021. Företaget vann upphandlingen och tar över trafiken efter Sambus, som är en intressesorganisation som består av sju olika bussbolag.
Sambus ansvarar fram till årsskiftet för trafiken och de cirka 150 personer som jobbar med den. Chaufförerna har nu i de flesta fall sagts upp från sina nuvarande jobb på grund av arbetsbrist.
– Chaufförerna som arbetar på Sambus vet bara att de har arbeten fram till den 31 december i år, säger Cicki Schelin-Eriksson, regionalt skyddsombud hos Kommunal.
Hos Kommunal hade man först och främst räknat med att förarna skulle flyttas över till nya jobb hos Mohlins.
Kommunal menar att det handlar om ett så kallat övertagande av verksamhet och att paragraf 6B i lagen om anställningsskydd (LAS) skulle tillämpas och att busschaufförerna skulle beredas anställning hos Mohlins bussar efter årsskiftet med oförändrade anställningsvillkor.
Företaget är dock av en helt annan uppfattning.
– Vår bedömning är att detta handlar om ett nytt trafikavtal och inte övertagande av någon verksamhet, personal eller bussar. Vi kommer dessutom att etablera nya bussdepåer på flera orter, säger Peter Mårtensson.
Mårtensson förklarar att företaget har ett stort behov av chaufförer för att kunna genomföra sitt uppdrag.
Anställningarna av personal är inte klara ännu.
– Redan i mars var vi i kontakt med Mohlins bussar angående personalfrågan. Vi hade hoppats att allt skulle vara löst innan sommarsemestern med anställningar i den nya organisationen, säger Cicki Schelin-Eriksson.
För tillfället genomför Mohlins rekryteringsträffar på flera håll i Uppsala län och räknar med att ha klart med alla anställningar i slutet av oktober.
– Det skolbussavtal som vi skrivit löper på 12,5 år. Det kommer att skapa en trygghet och långsiktighet när det gäller anställningsförhållanden för den personal som vi anställer, menar Peter Mårtensson.