Mohlins bussar får ingen miljonbonus: "Höga krav"

Det blir ingen miljonbonus för den nya UL-entreprenören Mohlins bussar. Bussföretaget lyckades inte nå upp till Region Uppsalas krav de tre första månaderna.

Johanna Bång, chef för Region Uppsalas trafikenhet.

Johanna Bång, chef för Region Uppsalas trafikenhet.

Foto: Privat, UNT arkiv

Uppsala län2021-06-18 06:30

UNT har i flera artiklar berättat om kritiken mot företaget Mohlins bussar som sedan årsskiftet kör flera UL-linjer i Knivsta, Uppsala, Tierp och Östhammar samt skolbussarna i dessa kommuner plus Enköping.

Kritiken har i första hand handlat om allvarliga brister i chaufförernas arbetsmiljö vid den nedgångna bussdepån i Knivsta, som dömts ut av de lokala skyddsombuden på grund av bland annat svartmögel och vattenläckage från taket. De två förare som i egenskap av skyddsombud och fackligt förtroendevalda drivit frågan gentemot arbetsgivaren har fått sparken, vilket UNT tidigare avslöjat.

undefined
Den tidigare utdömda bussdepån i Knivsta används fortfarande av UL-förarna.

Trots arbetsmiljöproblemen har Mohlins bussar haft möjligheten att kvittera ut en extra miljon i uppstartsbonus utöver de cirka 130 miljoner kronor som trafikavtalet med Region Uppsala är värt totalt. I avtalet finns visserligen flera skrivningar om att företaget ska erbjuda en bra arbetsmiljö, men bonusen påverkas inte om arbetsmiljön brister.

– Nej, det gör den inte. Från regionens sida försöker vi ringa in de kriterier som är viktigast för att man ska komma igång med trafiken på ett bra sätt. Och då är arbetsmiljön inte ett av dem, sa Johanna Bång, chef för regionens trafikenhet, till UNT i slutet av maj.

Men nu står det klart att det inte blir någon miljonbonus för ”väl genomförd trafikstart” eftersom bussföretaget från Ljusdal inte har klarat regionens krav. Enligt trafikavtalet ska åtta olika parametrar vara uppfyllda.

undefined
Knivstadepåns fika- och lunchrum har dömts ut av skyddsombuden, bland annat på grund av vattenläckage från taket och hälsofarligt svartmögel. Skyddsombudet Angelo Afonso fick sparken efter att ha larmat om den dåliga arbetsmiljön.

Bussarnas punktlighet är inte ett av kriterierna. I stället synas bland annat hur många inställda turer som företaget har haft de första tre månaderna, vilket påverkar möjligheten att nå kravet på minst 99,95 procent för kriteriet ”utförd trafik”.

Utvärderingen av hur trafikavtalet följts inledningsvis är ännu inte helt färdigställd, men enligt Johanna Bång har Mohlins bussar misslyckats med att nå målet för utförd trafik under perioden. Enligt de siffror från regionen som UNT tagit del av var andelen utförd trafik januari–mars 99,86 procent, med sämsta noteringen i januari (99,71 procent) och den bästa i mars (99,9 procent).

Johanna Bång uppger i ett mejl att hon inte har tid för en intervju, men skriver att kraven för att erhålla bonusen är höga:

”Att Mohlins inte får någon bonus ska alltså inte tolkas som att de inte har skött trafikstarten på ett bra sätt”, skriver hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!