Elbilar är en av lösningarna för att minska klimatutsläppen från transportsektorn. Det ställer dock nya krav på infrastrukturen med laddplatser. Fastighets- och servicenämnden beslutade på sitt möte under tisdagen hur man ska erbjuda laddplatser för regionens egna elbilar. Kostnaden betalas av de verksamheter som använder laddplatsen med ett schablonbelopp på 500 kronor per månad för varje ladduttag.
Men för besökare och anställdas elbilar blir det mer komplicerat. Kostnaden för den överförda elen är bara en mindre del av kostnaden för en laddplats. De fasta kostnaderna för att installera och underhålla en laddplats för elbilar är mycket större.
Som exempel kan nämnas att kostnaderna för att sätta upp åtta laddplatser i parkeringsgaraget vid Akademiska sjukhuset var drygt 30 000 kronor per styck. Enbart kapitalkostnaden för detta hamnar på ungefär 200 kronor per månad och plats. Det är inte givet att kostnaden blir densamma om det ska installeras laddplatser i större skala. Om elnätet fram till parkeringen behöver förstärkas kan det bli mångdubbelt mer.
Den här kostnaden är en del av kostnaden som i slutänden behöver tas ut av dem som utnyttjar laddplatsen på samma sätt som bensinpriset vid macken även ska betala pumparna och distributionen av bensinen.
– Detta måste utredas vidare tillsammans med kommunen. Både kommunen och Region Uppsala är stora aktörer, och det är viktigt att det blir rätt från början, säger Fredrik Sadjak, på fastighet och service.