Nobina kräver att regionen säger upp Keolis

I ett brev till Region Uppsala kräver bussbolaget Nobina att regionen säger upp kontraktet med Keolis, som kör regionbussarna. "Kvaliteten är anmärkningsvärt låg i ett nationellt perspektiv", säger Hannes Holmér, kommunikationsansvarig på Nobina.

Keolis kvalitet är på tok för dålig och regionen borde häva avtalet, hävdar konkurrenten Nobina.

Keolis kvalitet är på tok för dålig och regionen borde häva avtalet, hävdar konkurrenten Nobina.

Foto: Johan Heimer

Uppsala län2024-01-02 16:30

Nobina, som körde regionbussarna under den förra avtalsperioden, innan Keolis tog över efter att ha vunnit upphandlingen, reagerar nu på de många inställda turerna i Uppsalas regionbusstrafik.

– Vi vill uppmärksamma regionen på att trafiken har mycket stora problem, inte bara jämfört med tidigare år, utan även jämfört med all annan trafik i Sverige. Utmaningen att anställa förare är en nationell utmaning, Men det här är anmärkningsvärt dåligt att man inte lyckas få ut bussarna på gatan på samma sätt som på andra platser i Sverige, säger Hannes Holmér, kommunikationsansvarig på Nobina.

Därför har bussbolaget nu skrivit ett brev till Region Uppsala där de uppmanar regionen att utnyttja den klausul i avtalet som ger möjlighet att säga upp avtalet.

undefined
Hannes Holmér, kommunikationsansvarig på Nobina, säger att det nu är dags för Region Uppsala att häva kontraktet med Keolis.

Har ni inte ett egenintresse att ni vill ta över kontraktet?

– Att man vinner och förlorar avtal tillhör spelets regler. Om regionen skulle utnyttja möjligheten att säga upp avtalet får de upphandla trafiken på nytt. Och det finns inget som säger att vi vinner en sådan upphandling. Men det är anmärkningsvärt att de får fortsätta när leveransproblemen är så pass stora.

Keolis säger att de är på väg att lösa problemen. Är det då inte bättre att de får fortsätta än att dra i gång en ny upphandling?

– Vi kan konstatera att problemen funnits under lång tid, och att Keolis, trots upprepade påminnelser, inte har kommit till rätta med problemen vilket gör att de två gånger har slagit i vitestaket. Då kan man fråga sig om det här är gott nog för resenärerna i Uppsala. När, om inte nu, är det rätt tid att utnyttja möjligheten att häva avtalet? säger Hannes Holmér.

Om ni inte får gehör hos regionen, kommer ni att ta till juridiska åtgärder?

– Jag vill inte spekulera, men heller inte utesluta någonting i den vägen, säger Hannes Holmér.

Cecilia Linder (M), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, säger att hennes bild är att regionbusstrafiken fungerat tillfredsställande.

– Regionbussarna är inget som resenärer hör av sig till mig om. Jag vet inte vad Nobina har för underlag för sina påståenden men har bett förvaltningen att ge en helhetsbild, säger hon.

Det svar regionen skickat till Nobina lyder i sin helhet: "Tack för er skrivelse. Vi uppskattar att ni kontaktat oss med förslag på åtgärder. Vi ska ta dessa i beaktande."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!