Tidigt på fredagsmorgonen den 1 november 2019 gör en personbil en omkörning vid Hjulstabron på riksväg 55 söder om Enköping. Det blir en frontalkrock med en mötande bil. I den ena bilen färdas fem personer, i den andra en person. Larmet till SOS Alarm kommer klockan 05.44.
Båda förarna, en man i 35-årsåldern och en kvinna 25-årsåldern, omkommer. Ytterligare två skadas allvarligt.
Det här är en i mängden av olyckor på väg 55 som UNT rapporterat om under åren. Trafikverket satte redan 2006 och 2007 upp mitträcken och fartkameror på delar av sträckan, men väg 55 anses fortfarande vara en av länets farligaste vägar.
Men om några år blir det ändring på det, åtminstone på vägsträckan mellan Uppsala och Enköping, som någon gång under 2024 ska bli en så kallad mötesfri 2+1-väg, vilket UNT berättat om tidigare. Det innebär att vägen får mitträcken och breddas till tre filer, där dubbelfiler varvas med enfiliga sträckor. I dag är bara en mindre sträcka mötesfri.
– Vi har sett att de här 2+1-vägarna med mötesseparering ger en väldigt god utdelning och bedömer att de mötesfria vägar som finns i dag i Sverige räddar bortåt 65 människoliv om året, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket Öst.
De senaste fem åren skadades 243 personer på väg 55 mellan Uppsala och Enköping, enligt preliminära siffror från Transportstyrelsen. 27 skadades allvarligt och en person omkom.
Varför åtgärdas sträckan först nu?
– Först och främst ska det finnas pengar för projektet och andra vägprojekt kan ju ha prioriterats före. Sedan är det alltid en startsträcka på ett antal år, det ska projekteras och upphandlas och göras en vägplan. Men jag skulle nog säga att 55:an in mot Uppsala, som det är väldigt mycket trafik på, är högprioriterad både från Region Uppsala och från Trafikverket.
I december sänktes hastigheten på flera sträckor längs väg 55 till 80 kilometer i timmen. Men med säkrare vägar kan hastigheten höjas igen.
– Nu blir hastigheten 100 kilometer i timmen. Så fördelarna är både en säkrare väg och snabbare framkomlighet.
Men högre hastigheter ökar väl också utsläppen från trafiken?
– Ja, där vi bygger säkrare vägar kanske inte klimatmålen riktigt kan uppfyllas. I stället kan klimatmålen nås genom att fordonen släpper ut mindre avgaser, det vill säga att det blir mer miljövänliga bränslen och fler eldrivna fordon, säger Einar Schuch.
Väg 55 byggs om i två olika delprojekt. Först ut är 6,5-kilometerssträckan mellan Enköping och Litslena. Byggstart planeras till 2022 och vägsträckan ska vara klar för trafik senast 2024. Sedan kommer den 15,7 kilometer långa sträckan mellan Örsundsbro och Kvarnbolund att byggas om på samma sätt under 2023–2024. Även väg 56 mellan Heby och Sala blir mötesfri under 2025.
Vad gäller väg 55 mellan Enköping och Strängnäs finns det i närtid inga planer på åtgärder, trots flera allvarliga trafikolyckor de senaste åren. Sedan 2016 har tolv personer skadats allvarligt och tre mist livet.
– Det vore ju önskvärt att göra något åt den vägen också och därför finns det ganska många fartkameror där numera, säger Einar Schuch, men tillägger att det är svårare att motivera eftersom en ombyggnad skulle bli betydligt dyrare där på grund av landskapet. Dessutom är det mindre trafik där jämfört med andra vägar.
I samband med de nya vägprojekten planerar Region Uppsala, som har huvudansvaret för länsvägarna, också för nya gång- och cykelvägar längs sträckorna.