I tisdags drog Inspektionen för vård och omsorg (IVO) tillbaka tillståndet för bolaget Humana Assistans att bedriva verksamhet, ett beslut som Humana nu har överklagat. Anledningen till beslutet är att bolaget inte uppfyller kravet på lämplighet, enligt IVO. Det handlar om verksamhet med personlig assistans, ledsagarservice, avlösarservice och hemtjänst, där den absolut största verksamheten rör personlig assistans.
Exakt hur många som drabbas är svårt att säga. Men de flesta med personlig assistans har beslut från Försäkringskassan. I hela Uppsala län var det 454 personer under 2022. Ungefär 70 personer har Humana som utförare och cirka 350 personliga assistenter är anställda av dem i Uppsala län.
Uppsala kommun har nio stycken brukare med beslut om personlig assistans från kommunen som har avtal med Humana.
– De kommer att kontaktas för information om IVO:s beslut så att de kan ta ställning till eventuellt avtalsskrivande med annan utförare. Här kan även kommunen väljas som utförare av assistansen, säger Jill Hägglund, enhetschef för stöd och kontroll på Uppsala kommun.
Orsaken till IVO:s beslut är att myndigheten anser att Humana inte uppfyller kravet på lämplighet. IVO anser bland annat att företaget inte förvaltar allmänna medel på ett betryggande sätt och har allvarliga brister i sitt arbetsgivaransvar.
Humana håller inte med och har under torsdagen meddelade bolaget att de har överklagat beslutet samt att de samtidigt begärt inhibition, att beslutet pausas i väntan på domstolens avgörande.
– I grunden är det bra att vi och andra aktörer i branschen granskas men godtyckligheten i bedömningen och de oklara tillämpningarna av regelverket är problematiska. Paradoxalt nog tror vi därför att både IVO och Humana har något att vinna på att myndighetens beslut överprövas juridiskt, säger Johanna Rastad, Humanas vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
Om förvaltningsrätten fastställer IVO:s beslut kommer Humanas brukare att kunna välja någon annan utförare eller kommunen.
– Vi kommer i så fall göra vårt allra bästa för att övergångar ska bli så bra som möjligt, säger Patrik Silverudd, pressansvarig på Humana.
Vad händer med assistenterna, blir de uppsagda eller erbjuds de andra tjänster i företaget?
– Om en kund lämnar oss så följer nästan alltid assistenterna med. De är ju en viktig del i tryggheten för kunden. Skulle vi bli av med tillståndet så kommer de att kunna följa med till en ny arbetsgivare, säger Patrik Silverudd.
Situationen medför oro och stress bland både brukare och deras anhöriga, säger Michael Jestin, ombudsman för Funktionsrätt Uppsala kommun, som är ett samarbetsorgan för olika föreningar för funktionsnedsättningar.
– Jag kan tänka mig att alla som påverkas av detta är väldigt stressade nu. Även deras anhöriga som funderar på om de behöver ta semester för att täcka upp. Det känns väldigt oklart om vad som kommer hända, säger Michael Jestin.
Han poängterar därför vikten av att Uppsala läns kommuner kontaktar de berörda och förklarar vad planen är.
– Jag pratade med två personer igår i Uppsala som har Humana och de visste inte om beslutet. De hade varken hört något från Humana eller Uppsala kommun.
Enligt IVO:s beslut ska Humana ha avvecklat verksamheten senast den 10 februari om inte inhibitionsansökan godkänns.