UNT har tidigare berättat om flera fall där resenärer som verkligen försökt göra rätt ändå tvingats betala kontrollavgift när de rest med UL-biljett. Det handlar om resenärer som aktiverat biljetten 15 sekunder för sent, eftersom de velat försäkra sig om att tåget verkligen går. Det är också studenter som inte kunde visa korrekt studentkort i mobilskuggan vid Arlanda.
Det upprörde även politikerna som krävde en översyn av reglerna. Det arbetet har nu gått i mål och under torsdagen beslutade nämnden om de nya reglerna för hur biljettkontrollen ska gå till.
Frida Björk (KD) som lyfte frågan i våras är i princip nöjd.
– Jag tycker att man försökt ta hänsyn till det som vi var ute efter. Riktlinjerna måste vara hårda, men mötet med kontrollen delvis mjukt. Men det är svårt att fånga in det som varit problemet med kontrollerna, och jag tror att man kommer att behöva slipa på det här framöver, säger hon.
Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, är övertygad om att de nya riktlinjerna kommer att ge en bättre tillämpning av reglerna för biljetter i UL-trafiken.
– Vi har ju inte haft några sådana här riktlinjer tidigare. Och de som nu tagits fram är helt i enlighet med andra regioner som har gjort den här resan, säger hon.
I dokumentet hänvisar man till utbildning av kontrollanterna och bemötande i samband med kontrollen. Man öppnar också för civilklädda kontrollanter på bussar och tåg. I flera av de som UNT skrivit om har resenärerna även mötts av en rigid regeltolkning från regionens förvaltning när de begärt omprövning av avgiften.
Hur ska attityden på regionkontoret förändfras?
– Jag är övertygad om att det kommer att fungera annorlunda efter den dialog vi har haft med förvaltningen, säger Jenny Lundström.
Både hon och Frida Björk hänvisar till en formulering i de nya reglerna där det står att biljetten ska aktiveras "i anslutning till faktisk avgångstid", vilket de menar ger utrymme för en inte mindre strikt regeltolkning än tidigare, där man bättre kan se till om någon försökt göra rätt för sig eller inte.
– Det ska vara tydligt att det är fuskåkarna vi vill komma åt. Men sen kommer det att vara en massa situationer där det är svårt för kontrollanterna att avgöra. Det är bedömningsfrågor det handlar om. Vi kan inte skriva ut exempel som täcker in alla situationer, säger Jenny Lundström.