Skador för miljonbelopp efter masskrockarna

En vecka har gått sedan en av de största trafikolyckorna i svensk historia. Skadorna på bilarna är så omfattande att de flesta måste skrotas. Det blir en dyr historia för försäkringsbolagen.

Över 100 fordon var inblandade i masskrocken på E18 den 15 februari. Nu har ett omfattande utredningsarbete startats.

Över 100 fordon var inblandade i masskrocken på E18 den 15 februari. Nu har ett omfattande utredningsarbete startats.

Foto: Polisen

Uppsala län2025-02-22 11:00

Vid 10-tiden lördagen den 15 februari larmades polis och räddningstjänst om en masskrock med ett 20-tal bilar på E4 norr om Uppsala. 

Två timmar senare inträffade nästa masskrock, nu på E18 i närheten av Grillby. Här var över 100 bilar inblandade.

undefined
106 personer fördes till sjukhus efter olyckan på E18.

Regionens sjukhus gick upp i förstärkningsläge och skickar ut ett ovanligt VMA, viktigt meddelande till allmänheten, där man vädjade till trafikanter att inte ge sig ut på vägarna. Närliggande sjukvårdsregioner gick in och hjälpte till med bland annat ambulanshelikoptrar och bussar som kunde köra lindrigt skadade till sjukhus.

Sammanlagt 103 personer togs in för sjukhusbedömning. Sju fick läggas in för vård. De två personer som skadades allvarligast fick vårdas på intensivvårdsavdelning.

undefined
Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala.

"Ren tur att det inte blev värre" konstaterade Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör, Region Uppsala dagen efter masskrockarna.

Under den gångna veckan har de sista patienterna fått lämna Akademiska sjukhuset och vårdas nu på sjukhus på sina respektive hemorter.

Polisens bedömning är att olyckorna orsakades av "hastigt uppkommen väderlek". En förundersökning är inledd om vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada, men det finns inga misstänkta och utredningen beräknas ta flera månader.

undefined
Enligt försäkringsbolagen kan de många säkerhetsfunktioner som finns i moderna bilar ha bidragit till att så få människor blev allvarligt skadade.

UNT har pratat med de fyra största försäkringsbolagen i Sverige och även här har man inlett ett omfattande utredningsarbete. Försäkringsbolaget Trygg-Hansas besiktningsman som var på olycksplatsen på E18 bedömde att ett 60-tal bilar var så skadade att de behövde bärgas. Bolaget har sedan fått in ett tiotal skadeanmälningar.

– Men vi förväntar oss att den siffran kommer att öka under den närmaste veckan, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

undefined
Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Folksam har fått in cirka 25 skadeanmälningar så här långt. Alla bilar har dock ännu inte kommit in till en verkstad för skadebesiktning.

Försäkringsbolaget If handlägger runt 15 ärenden. Skadorna i de ärendena bedöms omfattande och de flesta fordonen kommer att skickas till skroten. If handlägger även ett antal ärenden med personskador.

Länsförsäkringar består av en mängd olika försäkringsbolag runt om i landet. Länsförsäkringar Uppsala har fått in sju ärenden än så länge.

– Vi kommer även hjälpa de andra länsbolagen, men det är oklart hur många ärenden det handlar om, säger Mikael Waldenvik, motorskadechef.

undefined
I Grillby, i närheten av E18, upprättades en uppsamlingsplats för alla kvaddade bilar.

Enligt försäkringsbolagen hade många bilar alltså så omfattande skador på bland annat kaross och hjulupphängningar att de kommer behöva lösas in. I ett sådant fall tar försäkringsbolaget fram ett marknadsvärde för bilen och säljer den sedan till skroten som kan ta hand om vissa delar från fordonet.

– Vi lagar oftast skador upp till 80 procent av bilens värde. Men priserna på reservdelar till dagens tekniskt avancerade bilar har ökat rejält. Att byta en glasruta på en bil i dag kan kosta 40 000 kronor eftersom den innehåller så mycket teknik, säger Mikael Waldenvik.

undefined
Många bilar fick stora skador i samband med masskrockarna förra veckan.
undefined
De vanligaste skadorna på bilarna är enligt försäkringsbolagen skador på kaross och hjulupphängning.

Kan olyckorna påverka vad kunderna betalar för sina försäkringar?

– De specifika händelserna påverkar inte. Men på sikt kommer premierna att öka på grund av prisutvecklingen på reservdelar.

Hans generella uppskattning är att olyckorna totalt kommer kosta försäkringsbolagen runt 30 miljoner kronor. Men de drabbade kunderna får ersättning för sina skador relativt snabbt.

– Våra kunder behöver inte vänta på utredningen av olyckan för att få ersättning från sin försäkring. De fullständiga utredningarna av vad som hänt på platsen kommer sannolikt ta lång tid, kanske månader, säger Stefan Brala på Trygg-Hansa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!