Stora skillnader hur många som fastnar i fartkamerorna

Det är 600 gånger större risk för en fortkörare att fastna i en fartkamera på väg 255 än längs de vägsträckor där risken är lägst. "Har man fått ner hastigheten behöver man inte fota fler", säger Eva Lundgren på Trafikverket.

Fartkamerorna längs väg 255, mellan Vassunda och Märsta, är de där risken är störst att få fortkörningsböter.

Fartkamerorna längs väg 255, mellan Vassunda och Märsta, är de där risken är störst att få fortkörningsböter.

Foto: Johan Heimer

Uppsala län2023-12-22 05:00

UNT har gått igenom statistiken från Trafikverkets fartkameror, eller "trafiksäkerhetskameror" som myndigheten själv kallar dem. Och skillnaderna är stora när man jämför hur många som kör för fort på de olika sträckorna med hur många som faktiskt blir fotograferade och därmed rapporterade till Polisen.

Hur ofta och vilka tider de olika fartkamerorna är aktiva styrs av en automatisk algoritm. UNT:s siffror visar att antalet rapporterade fordon per delsträcka är relativt konstant, vilket innebär att ju fler som kör för fort på en väg, desto mindre är risken att fortkörarna åker fast.

På väg 255, mellan Märsta och Vassunda, är det 14 procent av fartsyndarna som fotograferas med någon av de två fartkamerorna på sträckan. Norr om länsgränsen sitter sex fartkameror på vägen mot Sävja. Här är det 4 procent av fortkörarna som blir fotograferade.

Allra lägst är risken att fastna på bild i tunnlarna i Stockholm, Norra och Södra länken, där bara 0,02 respektive 0,05 procent av de som kört för fort fotograferas. Det innebär att det bara är mellan 2 och 5 av 10 000 fortkörare som fotograferas när de passerar dessa fartkameror.

På de landsvägssträckor som UNT granskat varierar andelen fortkörare mellan 0,08 procent och 2,25 procent av det totala antalet fordon som passerat kamerorna. I motorvägstunnlarna i Stockholm kör 15 respektive 20 procent av alla fordon fortare än Polisens rapporteringsgräns, som är 6 kilometer per timme över skyltad hastighet.

– Vi har problem i tunnlarna. Där syns kamerorna, som sitter i tunneltaket, inte lika tydligt. Vi provar andra sätt att informera där, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.

undefined
Eva Lundberg, utredningsledare på Trafikverket, säger att fartkamerorna fyller sitt syfte och hastigheterna, och därmed säkerheten, är högre på de vägar som har fartkameror installerade.

Hon säger dock att antalet som fotograferas inte är något som Trafikverket lägger någon vikt vid.

– Vi pratar inte om risken att fastna på bild. Vi pratar om chansen att överleva vid en olycka. Vårt mål är att få ner hastigheterna. Och det fungerar bra, även om hastigheten inte sänkts lika mycket i tunnlarna som på andra vägar säger Eva Lundberg.

Hon hänvisar till siffror som visar att ungefär hälften av bilarna kör för fort på de sträckor som saknar fartkameror.

– Då spelar det inte så stor roll om det är 0,8 eller 2 procent som kör för fort där det finns kameror. Det är jättebra i alla fall, säger hon.

Eva Lundberg tillbakavisar uppfattningen att en stor andel av bilisterna kör för fort mellan kamerorna och bromsar in vid kameran.

– Många bromsar lite extra vid kameran, men det är inte en så kraftig inbromsning som många pratar om. Vi ser en kvardröjande effekt där hastigheterna är lägre mellan fyra och fem kilometer efter en kamera. Kameran fungerar som en påminnelse, det man kallar nudging, som ökar trafiksäkerheten, säger Eva Lundberg.

Därför pågår enligt Eva Lundberg ett arbete för att installera fler fartkameror, att lägga till fler sträckor, förlänga de sträckor som redan försetts med kameror samt korta avståndet mellan kamerorna.

Antalet ärenden som Polisen hinner med att utreda begränsar det totala antalet som fotograferas. Av de fordon som fotograferas betraktas 80 procent som utredningsbara av Polisen. Undantaget är till exempel utländska bilar och motorcyklar. Av de som går att utreda är det i sin tur 40 procent som slutar med att en person faktiskt får en fortkörningsbot.

300 000 fotograferas

UNT har granskat polisens statistik över antalet som fotograferats av fartkamerorna i Uppsala län samt längs vägar i angränsande län som är intressanta för länsinvånarna som ska resa utanför länet. Siffrorna från polisen har jämförts med Trafikverkets statistik för samma delsträckor, där både det totala antalet fordon som passerat kamerorna, samt hur många av dem som kört mer än 6 kilometer i timmen för fort, registrerats.

Bilderna från fartkamerorna, som jämförs med körkortsregistrets bilder, utreds av en särskild enhet inom Polisen. De senaste åren rör det sig om drygt 300 000 ärenden per år. I de fall bilen körts av någon annan än ägaren skickas ett brev till ägaren med en fråga om vem som kört fordonet vid tidpunkten då bilden togs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!