1970 omkom 1 307 personer i trafiken, vilket är det värsta trafikåret hittills i Sverige. 50 år senare blev 2020 det minst dödliga vägtrafikåret på nästan 100 år, enligt Transportstyrelsens preliminära siffror. I hela landet omkom 190 personer i trafikolyckor.
– Det är det lägsta antalet omkomna i trafiken sedan 1922, då 175 personer omkom. Så det är en otroligt positiv utveckling att antalet omkomna minskar, trots att vi vet att trafiken ökar, säger Britt Lisra, utredare på Trafikverket.
Av de sex personer som omkom i trafiken 2020 i Uppsala län var fem män och en kvinna. Dessutom skadades 46 svårt, varav 17 kvinnor och 29 män. 283 blev lindrigt skadade, av dem var 118 kvinnor och 165 män.
Totalt skadades 329 personer, vilket är betydligt färre jämfört med åren 2010–2019 då i genomsnitt 630 personer skadades årligen. Under det dystra trafikåret 2019 omkom 15 personer och 94 skadades svårt.
Enligt Britt Lisra är det svårt att dra några slutsatser till att färre omkom i länet 2020.
– När utfallet av antalet dödade studeras på länsnivå kan stora slumpmässiga variationer uppstå från år till år. Utgången av en olycka beror på flera faktorer och utvecklingen ska därför tolkas med försiktighet och analyseras över tid.
Kan pandemin vara en orsak?
– Totalt sett minskade trafiken i Sverige med ungefär 9 procent under förra året och normalt brukar det ge en linjär effekt på antalet omkomna, men vi har inte riktigt sett det. Man behöver göra en djupare analys av det.
Varför är män överrepresenterade i statistiken?
– Män står för ungefär 60 procent av resandet och andelen omkomna män i trafiken är 75 procent. Forskning visar att män i allmänhet tar större risker. De kör för fort i högre utsträckning och är oftare obältade och onyktra än kvinnor. Och män väljer också fordon med högre risker, som till exempel MC och moped.
1 maj släpper Transportstyrelsen sin uppdaterade statistik för trafikåret 2020. De nu tillgängliga siffrorna är preliminära. Sedan 2010 exkluderas självmord.
– Det kan fortfarande tillkomma olyckor som vi inte känner till eller så kan några falla ifrån, till exempel på grund av sjukdom, säger Britt Lisra.
Trafikverket har sedan flera år arbetat med att bygga om några av länets olycksdrabbade vägar till mötesfria 2+1-vägar, till exempel väg 288 Uppsala–Östhammar och väg 55 Uppsala–Enköping.