Extrainsatt möte om datorhaveriet

Datorhaveriet som fick det elektroniska patientjournalsystemet att stänga ner är till största delen åtgärdat. Det meddelar Akademiska sjukhuset.

Uppsala län2018-11-10 05:32

Sent under fredagskvällen hölls ett extrainsatt möte med anledning av det datorhaveri som fick det elektroniska patientjournalsystemet Cosmic att sluta fungera i hela Region Uppsala.

LÄS MER: Datorhaveri på Akademiska

Vid mötet informerade staben vid Akademiska sjukhuset personalen om läget. Problemen som datorhaveriet orsakade är till största delen lösta och i ett pressmeddelande meddelar Akademiska sjukhuset att vården har gått tillbaka till att arbeta enligt ordinarie rutiner.

Det går åter att föra in anteckningar i journalsystemet, men patienterna själva kunde ännu sent på fredagskvällen inte komma åt att läsa sina journaler (med undantag för tandvården).

Sent på fredagen gick det heller inte att boka tid via e-tjänsterna på 1177.se.

Stoppet har påverkat både Akademiska sjukhuset, Enköpings lasarett samt primärvården i länet.

På lördagsförmiddagen var det fortfarande inte möjligt för patienter att använda sig av 1177.se. Hans-Olov Hellström, chefsläkare i beredskap, säger att tekniker arbetar med problemet under lördagen, och att ett nytt möte ska hållas på lördag eftermiddag. Enligt Hans-Olov Hellström ska datorhaveriet inte ha orsakat några förseningar för patienter under helgen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!