På Sunnanö camping i Öregrund har antalet besökare varit färre i år. Inflationen och att familjer får det kärvare ekonomiskt kan vara anledningen, tror Kamilla Pettersson som driver campingen.
– Det märks att folk håller mer i sina pengar. Förut bokade man två till tre veckor, men det är inte så många långtidsbokningar i år. Folk stannar kortare tid, runt två till fyra nätter, säger hon.
I år blir antalet gäster troligen lite färre än innan pandemin, berättar hon. Dessutom har omkostnaderna för campingen ökat i och med inflationen.
– Det ska bli intressant att sammanställa i slutändan, men jag är förberedd på att det blir sämre i är än de andra åren som varit väldigt bra. Men det blir ingen katastrof.
Trots att antalet gäster har minskat har antalet besökare med tält ökat.
– Tälten är verkligen tillbaka. Vi skulle behöva mer tältplatser. Jag tror att det beror på att folk håller lite mer i sina pengar, men även på att tältande ger mer gemenskap eftersom man kommer så nära.
Kamilla Pettersson ser positivt på campingens framtid, trots de färre besökarna.
– Det kanske är hemma man ska vara. Inte bara på grund av ekonomin, utan med tanke på hela världsläget och oroligheterna som är.
Peter Nyberg och hans familj har haft en fast säsongsplats på Sunnanö varje sommar i 37 år.
Har ni märkt av hemestertrenden?
– Oja, det syns både på campingen här och på andra campingar att det är mer folk. Det är många fler som campar med tält, bredvid oss är det en tältplats och där har det varit tält konstant i flera veckor, säger han.
Kattis Gullesjö och Magnus Carlsson driver Gräsöbadens camping på Gräsö och Klackskärs camping i Östhammar. Duon hade rekordår under pandemin och fram till för några veckor sedan låg antalet besökare på samma nivå även i år.
– Svenskarna har fått blodad tand för att campa, det märker man fortfarande, säger Magnus Carlsson.
För några veckor sedan blev dock vädret sämre, och efter det har antalet besökare minskat.
– Vi vet inte hur statistiken för sommaren ser ut än, men kanske att den är lite lägre då vädret under semesterperioden inte har varit jättebra. Då stannar inte folk lika länge, säger Kattis Gullesjö.
Att inflationen medfört att folk har det tuffare ekonomiskt märks även på Gräsöbaden och Klackskär.
– Barnfamiljer har inte lika mycket pengar att röra sig med. De försöker komprimera det de gör och stannar inte lika länge, säger Magnus Carlsson.
Att tältande har ökat i popularitet är något som även Kattis och Magnus har märkt.
– Det finns så moderna tält idag, de är nästan som tre rum och kök, säger Kattis Gullesjö.
I år har dessutom antalet norrmän som besöker campingen har ökat.
– Förut kunde vi räkna antalet besök från Norge på en hand, men nu kommer det någon varje dag. Jag skulle tro att det beror på att vår krona är svag, säger Kattis Gullesjö.
Hon tror att pandemiåren medfört att fler upptäckt fördelarna med att semestra i Sverige.
– Det är inte så roligt att åka utomlands nu och riskera 45 graders värme. Det brinner i Grekland och folk måste evakueras. Jag tror campingen är här för att stanna.
Angelica Jansson är en av gästerna på Gräsöbadens camping. Där har hon haft en fast plats i fem år.
Vad är det som är så härligt med att campa?
– Man har sin fasta plats, jag tycker det är underbart att ha mitt lilla ställe, säger hon.
Katrin Palm äger tillsammans med Jimmy Larsson företaget Kustvy och driver campingarna Inre Hamnen, Djuphamnen och Havscampingen på Hållnäshalvön i Tierps kommun. Campingen vid Djuphamnen är känd från SVT:s "Gift vid första ögonkastet", då ett av paren bodde i en av företagets lägenheter där under en del av serien.
Under pandemin var det, precis som på andra campingar i länet, ökat tryck.
– Då hade vi väldigt mycket svenska gäster och många som var ute och campade första gången. Den främsta skillnaden var att det var mycket svenskar, normalt har vi mycket tyska besökare.
Sommaren har varit bra för campingarna. Det har varit lite färre besökare på Havscampingen, men på de andra två campingarna har det varit som vanligt.
– Det har vänt lite nu till att det är mer utländska besökare igen, från Tyskland, Nederländerna och en del danskar.
Att tält ökar i popularitet har märkts, menar Katrin Palm. Hon tror att det kan bero på prisbilden, i kombination med lågkonjunktur och höga elpriser.