Augusti blev en tuff månad för Keolis som kör regionbusstrafiken. 1 639 turer ställdes in totalt under augusti. De flesta till följd av personalbrist. I september fungerade det bättre och "bara" 505 bussturer ställdes in.
Enligt Region Uppsalas bedömning kommer september månads inställda turer göra att bolaget når maxbeloppet för vitesavgifterna, som under 2022 är drygt 20 miljoner kronor. Förmodligen kommer Keolis inte heller att få ta del av hela den uppstartsbonus som finns i avtalet. "Uppföljning är inte gjord ännu men förvaltningen bedömer det som osannolikt att de kommer att nå upp till 99,98 %", skriver Region Uppsala i en rapport som lämnats till politikerna.
Enligt Johanna Bång, trafikchef på Region Uppsala, är det vanligt att det finns ett tak för vitesbeloppen i avtalen. Skälet är att trafikföretagen annars skulle ta betalt för den högre risk som det skulle innebära att det inte finns någon gräns för vitesbeloppen.
– Det är mycket ovanligt att man slår i vitestaket. Jag har aldrig varit med om att det har hänt tidigare, säger Johanna Bång.
Innebär det att Keolis nu kan luta sig tillbaka och strunta i att rekrytera förare eftersom vitesbeloppet inte kan bli högre?
– Det betyder inte att vi är helt tandlösa. Det finns andra åtgärder som handlar om handlingsplaner och att hålla inne ersättning för trafiken, säger Johanna Bång.
Enligt Region Uppsala har det under oktober flutit bättre och Keolis kör nu regionbussarna i den omfattning som det står i avtalet.
Karin Nilsson Malmén, pressansvarig på Keolis, kan inte svara på hur ofta det har hänt att Keolis slagit i vitestaket i ett avtal.
– Det vet jag inte, men sannolikt har vi gjort det någon gång, säger hon.
Är det vanligt att ni har så stora problem som ni haft i Uppsala?
– Uppstarten i Uppsala har varit exceptionell där vi haft liten tillgång till förare och fått ställa in väldigt många turer. Vi hade under sommarmånaderna flera förare som behövde ta semester och hade felestimerat hur mycket de timanställda ville jobba, säger Karin Nilsson Malmén.
Semesterbemanning och scheman måste väl göras långt före juni då ni bedömde att ni hade ett överskott på förare?
– Vi kom inte in i trafikområdet förrän i juni och kunde inte titta på historik. Dessutom hade turerna förändrats så det var delvis nya villkor jämfört med tidigare, säger hon.