Kommunen: "Jag kan se en risk som det ser ut nu"

Det har nu gått några dagar sedan Uppsala kommun beslutade om att kolla alla som anställs inom hemtjänsten mot brottsregistret. Detta efter att 84-åriga Vera berättade att hon våldtagits av en manlig hemtjänstmedarbetare. Men hur ser rekryteringsprocessen inom hemtjänsten ut i länets andra kommuner?

84-åriga Vera har berättat för UNT när hon våldtogs av en man i hemtjänsten. Mannen ska ha varit närgången och ha visat sitt stånd för henne vid ett tidigare tillfälle. Hennes berättelse har lett till att Uppsala-politikerna beslutat om att kontrollera alla som anställs inom hemtjänsten mot brottsregistret.

84-åriga Vera har berättat för UNT när hon våldtogs av en man i hemtjänsten. Mannen ska ha varit närgången och ha visat sitt stånd för henne vid ett tidigare tillfälle. Hennes berättelse har lett till att Uppsala-politikerna beslutat om att kontrollera alla som anställs inom hemtjänsten mot brottsregistret.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala län2024-09-15 11:00

Nyheten i korthet

  • Efter att en äldre kvinna ska ha blivit våldtagen av en hemtjänstmedarbetare, har Uppsala kommun beslutat att genomföra brottsregisterkontroller för all personal inom hemtjänsten.
  • Inom andra svenska kommuner varierar rutinerna för brottsregisterkontroller. Heby och Östhammars kommuner genomför till exempel inte sådana kontroller inom äldreomsorgen, medan Tierp har gjort det sedan 2023.
  • Kommunerna inväntar nu resultatet av en pågående statlig utredning för att få klarhet i rättsläget kring brottsregisterkontroller inom äldreomsorgen.

Anders Stjernlöf är verksamhetschef vid vård- och omsorgsförvaltningen i Heby kommun. 

Kontrollerar ni brottsregistret inom hemtjänsten? 

– I dagsläget gör vi inte det för våra verksamheter inom äldreomsorgen. Det rådande rättsläget för bakgrundskontroller inom äldreomsorgen är otydligt, och därför välkomnar vi den statliga utredningen som görs nu. 

– Vi gör det inom andra verksamheter där det finns ett lagkrav på det. Jag tänker inom skolomsorgen och i våra verksamheter för barn under 18 år inom LSS, där finns det en helt annan tydlighet.

Hur ser du på att personer med kriminell bakgrund kan få jobb inom hemtjänsten?

– Jag kan se en risk som det ser ut nu att kommuner gör olika, men oavsett tror jag inte att man ska luta sig tillbaka alltför mycket med den kontrollen eftersom det handlar om att fånga upp eventuella saker efter det. 

undefined
Anders Stjernlöf, verksamhetschef vid vård- och omsorgsförvaltningen, Heby kommun.

Hade det inte känts tryggare för de äldre om man kontrollerade mot brottsregistret innan anställning? 

– Givetvis kan det finnas de som kan känna sig tryggare med den vetskapen. Samtidigt tror jag inte att det är det mest avgörande för att man ska känna att den service man tar emot är av god kvalitet och så trygg som möjligt, säger Anders Stjernlöf.

Inte heller Östhammars kommun genomför kontroller av brottsregistret inom hemtjänsten. 

undefined
Östhammars kommunhus.

På det stora hela har länets kommuner olika rutiner när det kommer till kontroll av brottsregistret innan någon anställs inom hemtjänsten. Tierps kommun har kollat alla som anställts inom vård och omsorg mot brottsregistret sedan 2023. Beslutet kom efter att det bland annat uppdagats att anställda tagit narkotiska preparat och pengar från äldre. 

Ulrica Stjerngren, verksamhetschef på enheten vård och omsorg i Tierps kommun, ser positivt på införandet av kontrollerna. 

– Det är ett signalvärde, att vi i verksamheten vill veta vilka vi anställer. 

undefined
Ulrica Stjerngren, verksamhetschef vid enheten vård och omsorg, Tierps kommun.

I Sigtuna kommun utförs hemtjänsten bland annat av Olivia hemomsorg AB. Linda Bengtsson är pressansvarig. 

Kontrollerar ni mot brottsregistret? 

– Det gör vi. 

När UNT når Knivsta kommun visar det sig att de inte kollar brottsregistret inom hemtjänsten. Enligt Sara Svanfeldt, HR-chef, för kommunen interna dialoger. 

– Vad det kommer mynna ut i är för tidigt att säga. Vi hoppas att den nationella utredningen ska leda till en utökad möjlighet till lagstadgade registerutdrag även för äldreomsorgen och hemtjänsten. 

undefined
Sara Svanfeldt, HR-chef, Knivsta kommun.
Registerkontroll

I dagsläget är det lag på att arbetsgivare ska begära utdrag ur brottsregistret från en person som ska jobba med barn och unga. Ett sådant kan visa om en person har begått en brottslig handling. Det är däremot även möjligt för arbetsgivare inom andra områden – såsom hemtjänsten – att göra samma sak, vilket kallas för en informell registerkontroll. 

Källa: SKR

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!