Anders Stjernlöf är verksamhetschef vid vård- och omsorgsförvaltningen i Heby kommun.
Kontrollerar ni brottsregistret inom hemtjänsten?
– I dagsläget gör vi inte det för våra verksamheter inom äldreomsorgen. Det rådande rättsläget för bakgrundskontroller inom äldreomsorgen är otydligt, och därför välkomnar vi den statliga utredningen som görs nu.
– Vi gör det inom andra verksamheter där det finns ett lagkrav på det. Jag tänker inom skolomsorgen och i våra verksamheter för barn under 18 år inom LSS, där finns det en helt annan tydlighet.
Hur ser du på att personer med kriminell bakgrund kan få jobb inom hemtjänsten?
– Jag kan se en risk som det ser ut nu att kommuner gör olika, men oavsett tror jag inte att man ska luta sig tillbaka alltför mycket med den kontrollen eftersom det handlar om att fånga upp eventuella saker efter det.
Hade det inte känts tryggare för de äldre om man kontrollerade mot brottsregistret innan anställning?
– Givetvis kan det finnas de som kan känna sig tryggare med den vetskapen. Samtidigt tror jag inte att det är det mest avgörande för att man ska känna att den service man tar emot är av god kvalitet och så trygg som möjligt, säger Anders Stjernlöf.
Inte heller Östhammars kommun genomför kontroller av brottsregistret inom hemtjänsten.
På det stora hela har länets kommuner olika rutiner när det kommer till kontroll av brottsregistret innan någon anställs inom hemtjänsten. Tierps kommun har kollat alla som anställts inom vård och omsorg mot brottsregistret sedan 2023. Beslutet kom efter att det bland annat uppdagats att anställda tagit narkotiska preparat och pengar från äldre.
Ulrica Stjerngren, verksamhetschef på enheten vård och omsorg i Tierps kommun, ser positivt på införandet av kontrollerna.
– Det är ett signalvärde, att vi i verksamheten vill veta vilka vi anställer.
I Sigtuna kommun utförs hemtjänsten bland annat av Olivia hemomsorg AB. Linda Bengtsson är pressansvarig.
Kontrollerar ni mot brottsregistret?
– Det gör vi.
När UNT når Knivsta kommun visar det sig att de inte kollar brottsregistret inom hemtjänsten. Enligt Sara Svanfeldt, HR-chef, för kommunen interna dialoger.
– Vad det kommer mynna ut i är för tidigt att säga. Vi hoppas att den nationella utredningen ska leda till en utökad möjlighet till lagstadgade registerutdrag även för äldreomsorgen och hemtjänsten.