– Vi kan förstås vänta oss en chockvåg av ärenden när systemet väl kommer igång, säger lagman Catharina Barketorp, chef för Uppsala tingsrätt.
Alla datahantering av åtalen ligger nere i hela landet och åklagarna får istället använda blanketter som fylls i och skrivs under manuellt, innan de postas eller lämnas in till tingsrätterna.
– Vi koncentrerar oss på åtal i de häktade målen. Samtliga har gått i väg i tid, med något enstaka undantag där vi fick begära förlängning, säger Ingrid Isgren, chef för Uppsalas åklagarkammare.
Åklagarnas elektroniska system för ärendehantering, Cåbra, stängdes i måndags kväll efter omfattande driftproblem. Systemet används för att registrera och diarieföra mål, inblandade parter, handlingar och dokument, exempelvis stämningsansökningar. Det är länkat till polisens och domstolarnas system för att skapa en elektronisk kedja där uppgifter och handlingar förs mellan myndigheterna.
– Nu får vi arbeta som förr i tiden och skriva in uppgifter manuellt i blanketter. Ungefär hälften av våra anställda har aldrig arbetat med blanketterna, men de är enkla att använda så det ska fungera, säger Ingrid Isgren.
I datasytemet finns i vanliga fall uppgifter inlagda om alla aktörer i ett brottmål – misstänkta, målsägande, åklagare, advokater och så vidare – och följer automatiskt med i hela kedjan. För närvarande måste alla sådana uppgifter skrivas in manuellt.
Ännu på torsdagsförmiddagen fanns ingen prognos för när systemet åter kan tas i bruk. Åklagarnas intranät och mejl fungerar som vanligt och planerade rättegångar pågår enligt planerna.