Flera orsaker till varför paketet inte når ända fram

Förbudet inom Postnord gör att paket kan hamna hos ombudet istället för hemmet. Men det finns ett knep för att få det till dörren.

Det finns en anledning till att du får ett sms om att paketet du väntade på inte kunde lämnas ut.

Det finns en anledning till att du får ett sms om att paketet du väntade på inte kunde lämnas ut.

Foto: Bertil Ericson / TT

Uppsala län2021-04-16 09:50

UNT skrev nyligen om hur Postnord vill effektivisera sin utdelning av post och paket. Det är nog också många som är väl bekanta med att få sms om att det som beställts inte kunde delas ut. I stället måste man ta sig till sitt närmsta postombud för att hämta ut det. Men det finns en vanlig orsak till varför detta kan hända och att det inte ringt på dörren.

– Ett skäl kan vara att vi inte kommit in i porten eller att vi på andra sätt inte når adressen. Postnord som delar ut brev har tillgång till portkoder. Men den del av Postnord som delar ut paket har inte samma tillgång till det, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

Anledningen till detta är att Postnords avdelning som ansvarar för att dela ut paket verkar på en konkurrensutsatt marknad och inte får dra nytta av de tillgångar som avdelningen som kör ut brev har.

– Där hänger det på att man angett rätt portkod, adress och så vidare när man beställt något. Just portkoden är väsentlig, annars står vi där och kommer inte in. 

Maria Ibsén säger också att när paket skickats som brev har inte brevbäraren någon skyldighet att ringa när försändelsen inte gått ned i brevlådan. 

– Med ett vanligt brevpaket finns det inga krav på att brevbäraren ringer eller plingar på dörren. Annars beror det helt och hållet på vilken tjänst försändelsen är skickad med.

Den mängd utformningar som finns på brevnedkast spelar också stor roll menar hon.

– Om man bor i en villa har man kanske en postlåda där det ryms mer jämfört med ett äldre hus med ett mindre brevinkast. Brevbäraren tar med sig brevpaketen ut och om de inte går ner tar man tillbaka dem och skickar till ombudet.

Att det händer att paket som gått till ombud faktiskt skulle ha fått plats i brevlådan förklarar hon med den mänskliga faktorn.

– Visst kan det vara så att man gör misstag ibland. Det är också så att brevbärare som jobbat länge känner till sina områden och var paket av en viss storlek går ner eller inte. Då kan de istället ta dem direkt till ombudet. 

Maria Ibsén menar att det också är den aktuella e-handlaren som själv bestämmer hur det ser ut i formulären när man skriver in sina uppgifter. Men det finns ett tips man kan använda sig av vilket Dagens Nyheters reporter framgångsrikt använde efter att ha skrivit om detta förra hösten. Nämligen att skriva in sin portkod i adressfältet i de fall det saknas ett särskilt fält för detta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!