I augusti stod det klart att Keolis för andra året i rad slog i taket för straffavgifter för att de inte klarat att köra bussarna enligt avtalet. Framför allt beror det på inställda turer, men även förseningar har bidragit till att bolaget nådde vitestaket på 35 miljoner kronor.
Förklaringen till de inställda turerna sägs vara en nationell bussförarbrist. I Uppsala kan man dock se att regionbussarna drabbats av många fler inställda turer än stadsbussarna. Och en jämförelse mellan olika trafikområden i landet visar att bussförarbristen har drabbat Keolis hårdare än andra trafikbolag.
Regionbussarna i Uppsala och innerstadstrafiken i Stockholm är de trafikområden som drabbats av i särklass störst andel inställda turer, 1,4 respektive 2,9 procent under perioden januari till september i år. I den andra änden av skalan finns flera trafikområden i Kalmar län samt i Södermanland med mellan 0 och 0,02 procent inställda turer. I de flesta trafikområden i landet, inklusive stora trafikavtal i Skåne, Västra Götaland och Stockholm, ligger andelen inställda turer under 0,3 procent.
Lina Charlotta Lundberg, avdelningschef för UL-trafiken vid Region Uppsala, säger att man från regionens sida inte är nöjd med leveransen från Keolis.
– Vi har förståelse för bristen på bussförare. Men vi är långt ifrån nöjda, säger hon.
Varför får Keolis fortsätta trots att de slagit i vitestaket två år i rad?
– Vi har ett långsiktigt avtal. Bussbranschens egna rapporter visar att det är brist på bussförare i landet, säger Lina Charlotta Lundberg.
Men statistiken visar att Keolis skiljer ut sig på ett negativt sätt. Varför accepterar ni att de ställer in fler bussar än i resten av landet?
– Jag kan inte kommentera hur det ser ut i andra regioner. Vi hade ett möte i årsstämman för Svensk Kollektivtrafik där de flera aktörer var på plats, och alla var rörande överens om att det är en brist på förare.
Vad har ni för andra påtryckningsmedel för att få Keolis att följa avtalet?
– Vi har ett väldigt nära samarbete med Keolis och har förstärkt avdelningen som jobbar med trafikavtalen. Vi har krävt att Keolis tar fram åtgärdsplaner för att komma till rätta med problemen. Och det har blivit bättre.
Blir det inte en snedvridning av konkurrensen om en operatör som inte klarar att köra trafiken får fortsätta?
– Vi accepterar inte den här låga leveransen. Vi förväntar oss att trafikoperatören levererar det vi har beställt, säger Lina Charlotta Lundberg.
Richard Kirchner, produktionsdirektör på Keolis, säger att en orsak till att de haft bekymmer med att bemanna bussarna är att fler än vad de räknat med har valt att sluta som bussförare.
– Vi har haft svårt att återrekrytera i samma takt som folk har slutat, säger han.
Hur kommer det sig att er trafik i Uppsala skiljer ut sig i statistiken?
– Vi har räknat med att en viss andel av trafiken ska köras med timanställda. Men i Uppsala jobbar de timanställda färre timmar än i övriga delar av landet. Det var en felbedömning av oss, och nu erbjuder vi fast anställning i så hög takt som vi kan.
Enligt Richard Kirchner pågår nu en stor insats där personer med B-körkort erbjuds betald utbildning för att få D-körkort med behörighet att köra buss.
– I Uppsala har vi haft bra med nyanställningar under hösten och vi räknar med att vara i kapp i början av 2024, säger Richard Kirchner.